Vrije dag nummer 1

27 september 2016 - Hoi An, Vietnam

We hebben twee vrije dagen in Hoi An, maar om de vakantie betaalbaar te houden werd er vandaag door ons gewerkt bij de boer op het platteland.

We werden daarvoor om half 9 opgehaald door een Vietnamese boer en middels een fietstocht van een half uur door de rijstvelden kwamen we aan bij zijn boerderij. Dan moet je niet denken aan een Hollandse boerderij. Het had namelijk meer wat weg van een gewoon huis en zijn rijstplantage van 500m2 was de voortuin.

We kregen eerst een lekker drankje en uitleg over zijn rijstplantage. Hij oogst tweemaal per jaar vanwege de seizoenen. Als de rijst gekapt is, is het bruin van kleur. Dat is veel gezonder dan witte rijstkorrels, maar wit vind men lekkerder (daarom is bruin dus voordeliger in de winkel). Als ze wit worden gemaakt verdwijnen de meeste vitaminen. Na deze uitleg kregen we de nón lá (strooi hoed) op en een blouse aan en gingen we naar de rijstplantage.

Na een fotosessie met de waterbuffel mochten we als eerst water van de ene rijstplantage naar de andere rijstplantage overhevelen. Dit werd gedaan met een emmer aan touwen en dan een soort overgooien. De laatste oogst was namelijk 10 dagen geleden dus er moest gepland worden. In een rijstplantages staat altijd een laag water. Hierna kwam de waterbuffel in actie. Die moesten wij besturen middels een tuigje terwijl hij een soort ploeg achter zit had waardoor het land werd omgeploegd. Daarna mochten we surfen achter de waterbuffel op een soort plank waardoor de grond weer egaal werd en tot slot konden we rijst planten. Een heel karwei waarbij we blij waren dat er niemand kopje onderging in de modder. Toch zaten we behoorlijk onder de modder en na een afspoelbeurt met een bakje water legde de boer uit hoe we dan witte rijstkorrels krijgen met allerlei oude machines.

Tegenwoordig doen ze dat met een machine. Die het gehele dorp samen heeft gekocht. Vroeger ging alles met de hand en werd er gebruikt gemaakt van een draaiend apparaat waarmee de rijst met schil van het bosje viel welke met een kapmes was losgemaakt op de plantage. De rijst moest nu meerdere dagen drogen en elke boer legt dan een zeil in zijn tuin of op de weg om het te laten drogen. Daarna werd het gemalen en ging de schil van de korrel af en tot slot moest men stampen in de bruine rijstkorrels om het wit te krijgen. Ze maken van alles met rijst. Van rijstwater, rijstwijn, rijstpapier tot rijstpannenkoek en dat laatste gingen wij vandaag maken.

De bereidingswijze lijkt op een Kookmans pannenkoek alleen is het deeg van rijstmelk en doen we er taugé, garnaal en varken in. Deze pannenkoek noemen ze Banh Xeo. Het maken van de pannenkoeken ging goed totdat ze gedraaid moesten worden. Dat lukte mij voor geen meter terwijl Juul zijn pannenkoek een extra rondje in de lucht deed (Juul zijn toevoeging  (stoer hè)) die van mij mislukte daardoor volledig, maar de smaak was er niet minder om.

Het pannenkoekje moesten we daarna in een stukje rijstpapier leggen met wat sla erdoor. Dan dichtvouwen en in de vissaus dopen en dan was het een heerlijke pannenkoek. Daarna begon de fietstocht terug. Bijna aangekomen bij het hotel kwamen we Harry tegen. Die nam ons mee naar een beauty salon. Was erg lekker volgens hem. Ze deden onder meer aan oren schoonmaken, baard scheren en gezichtsmassage en af en toe wat knippen. Bij de mannen werden hun baarden geschoren en werd er in de oor gepeuterd en de vrouwen kregen een gezichtsmassage en de haren werden gewassen. Juul zijn oren zijn nog nooit zo schoon geweest en hij heeft weer een baby face (wat schattig). Ik hou helemaal niet van de kapper laat staan dat andere mensen mijn haren wassen en aan mijn gezicht gaan frunniken. Toch was het best oké  (al was het water ijskoud). Wie weet ga ik in de toekomst nog overstag in Nederland om mijn haar bij de kapper te laten wassen.... al doe ik het waarschijnlijk liever zelf.

Na een lekkere douche en het ophalen van onze was die we gisteren voor een paar euro hadden laten wassen bij de buurvrouw gingen we om half 8 eten met Harry en dat andere jonge stel. Harry had het restaurant, eten en drinken gekozen. Lekker makkelijk dachten wij, maar het werd een bier restaurant met wodka en onder meer kikker sa te (zeer pittig), sperziebonen met knoflook, rijstpapier, tofu, kip en komkommer. Harry krijgt het altijd zo geregeld dat de obers de benen uit hun lijf lopen en binnen 10 minuten staat al het eten op tafel, hebben we al twee keer drinken gehad en is de ober wodka gaan halen bij een winkel. Het eten was heerlijk al was de kikker met sa te echt pittig (hebben nog branderige lippen ervan....). Afijn de wodka doet ook zijn best en morgen moeten we weer fris en fruitig zijn voor een snorkel tocht. 8 uur in de ochtend vertrekken!

1. Paul:
    27 september 2016
    Mooie verhalen! Wij genieten volop mee
  2. Gerda:
    27 september 2016
    Dit hele proces van de rijstboeren wetende, durf ik voortaan met goed fatsoen geen restje rijst meer in de pendaalemmer te kiepen. Leuk voor op jullie CV trouwens deze ervaring!
  3. Martelle:
    27 september 2016
    best aparte opvatting van een 'vrije dag' ...
    maar, tjonge, wat maken jullie veel mee! En zo leer ik ook nog eens wat: Juul heeft meer geduld dan Roos én kan beter pannenkoeken draaien en Roos houdt helemaal niet van de kapper; wist ik allemaal niet ...
    En geen hamburger meer gezien :-)
  4. Gerard:
    27 september 2016
    Gaaf wat jullie meemaken en koste wel wat tijd zeker im Juul zn oren te cleanen haha
  5. Cokkie Prins:
    27 september 2016
    Wat een leuke gevarieerde reis maken jullie