Weekendje Singapore

7 november 2016 - Singapore, Singapore

Een half uurtje later dan gepland kwamen we vrijdagmiddag aan in Singapore. Wat een raar idee dat we 7 weken geleden onze reis hier begonnen en we het hier nu afsluiten. Voor ons allebei voelt die 7 weken eerder als 3 weken. Het is voorbij gevlogen! Maar gelukkig hadden we nog een paar dagen.

We waren erg benieuwd naar Singapore, want het is het schoonste land ter wereld zegt men. Ook schijnt er weinig tot geen criminaliteit te zijn. Dat hebben we ook wel gemerkt. Er ligt geen afval op straat en politie, brandweer of de ambulance hebben we eigelijk niet gezien. Ze zijn hier dan ook erg van de regels. Als je al een flesje water openmaakt in de metro betaal je 550 Singapoorse dollar aan boete. Geloof het niet, kauwgombel blazen 1000 dollar.....
Je zou denken dat barst het van de agenten op straat om alle overtredingen te beboeten. Niet dus. Alles wordt vastgelegd op camera en op een bepaalde manier krijg je een boete thuis gestuurd (ben benieuwd wat er op de deurmat ligt).

Nadat we vrijdagmiddag in een luxe auto in ons hotel waren afgezet (onderweg de skyline en de formule 1 baan al gezien) gingen we na een kort dutje eind van de middag op pad. We begonnen in Chinatown wat in elke grote stad leuk is om te zien. Ook hier zaten leuke winkels, kraampjes en gezellige barretjes. Hierdoor konden we mooi onze slag slaan voor de magneten verzameling. Na een diner op straat tussen de Chinezen gingen we op weg naar de Superthree Grove. Dat is een futuristisch bos dat bestaat uit metalen bomen en die zijn avonds mooi verlicht. Sterker nog om 8 uur zou er een lichtshow plaatsvinden. We bedachten dat we die show het beste konden aanschouwen vanuit het skypark op Marina Bay Sands. Voor iedereen die nog een hotel zoekt in Singapore en geld over heeft is dit echt een aanrader! Helaas voor ons als (arme) ex studenten iets te hoog gegrepen. Marina Bay Sands is het mooiste hotel wat wij ooit gezien hebben. Het bestaat uit drie gebouwen die aan elkaar zitten middels een soort boot boven op het dak. Op deze 'boot' heb je een prachtig uitzicht over Singapore. Boven op het dak zit ook een prachitg zwembad (helaas alleen voor hotelgasten anders hadden we er twee dagen in gelegen). In het hotel zelf zit ook een casino en winkelcentrum wat totaal heeft 8 miljard heeft gekost. Het uitzicht 's avonds over Singapore was super!

Na een bezoekje aan de dure shopping mall van Marina Bay & een wandeling langs de rivier van Singapore kwamen we aan bij het Swissotel. Daar kon je naar boven richting de 57ste verdieping voor een mooi uitzicht over de skyline van Singapore met om 10 uur een lasershow. Het feest kon niet op.

De tweede dag begon vrij vroeg met een stadstour door Singapore. Om half 9 werden we opgehaald met een busje en even later reden we in een grote bus met anderen toeristen onder begeleiding van een Engelse gids door Singapore.
De stadstour begon bij Merlion aan de Singapore rivier. Merlion is het boegbeeld van Singapore en bestaat voor de helft uit een zeemeermin en voor de andere helft uit een leeuw. Het biedt een mooi zicht over het financiële hart van Singapore en de Marina Bay.

Daarna reden we door naar de oudste Chinese tempel van de stad genaamd Thian Hock Keng Temple wat in 1839 is gebouwd. Waarna we de weg vervolgde naar de Botanic Gardens. Helaas begon het op dat moment te regenen en hebben we maar een korte rondje langs de orchideeën gedaan. De tour werd afgesloten in het kleurijke Little India in de Kampong Glam waar een Islamitische sfeer hangt met allerlei winkels waar ze stoffen, lederwaren en bamboeproducten verkopen. Na een kort rondje zou de bus terug rijden naar de hotels, maar wij besloten langer in Little India te blijven om te lunchen. Ook bezochten we de mooie Sultan Mosque, de Arab street, Bussorah Mall en de Sri Veeramakaliamman Temple. Dat is de oudste hindoeïstische tempel van Singapore waar godin Kali (beschermer van het goede) wordt vereerd.
In de middag liepen we vanuit Little India naar de wijk Padang wat ook wel veld betekent en gebruikt werd/wordt voor grote sportevenementen waaronder polo, cricket en rugby. Dit weekend was er een rugby toernooi en een paar uurtjes kijken leek ons wel leuk. Helaas moest je kaartjes kopen voor het hele weekend dus geen wedstrijd gezien. Wel bevonden zich aan het plein mooie andere gebouwen waaronder het parlementshuis, supreme court, Victoria Concert Hall en natuurlijk de cricket club. Na vele kilometers lopen was het tijd om even bij te komen in het hotel en wat op te frissen. Avonds hadden we heerlijk gegeten in het restaurant ZamZam. Ze serveerde daar Mutabarak wat een gerecht uit Singapore is en lijkt op een met vlees dubbelgeklapte pannenkoek.

Wat ons opvalt aan Singapore is dat er een hoop oudere mensen werken in bijvoorbeeld de Mac Donalds of op straat. Dat komt blijkbaar omdat ze hier geen pensioen opbouwen. Jongeren daarentegen rijden echt in de duurste auto's. Die switchen volgens de gids veel van werk om snel veel geld te verdienen. Ondanks een relatief klein aantal inwoners (5 miljoen) blijft Singapore maar groeien. Dat moet ook wel voor de toeristen (15 miljoen per jaar). Mede daarom wil de overheid oude gebouwen platgooien voor hoog bouw (wat al ontzettend veel gebeurt). De bevolking vindt het zonde dat al die koloniale gebouwen verdwijnen en proberen het te voorkomen, maar de vraag is voor hoelang. Een ander opvallend feitje is dat ze Singapore lion city noemen vanwegede Merlion, maar ze kunnen het beter de stad van de Starbucks noemen. Die zit daadwerkelijk op elke hoek van de straat. Volgens internet zitten er 124 om precies te zijn

De laatste dag begon met een paar uurtjes langer liggen en de koffers gereed maken. Deze konden we afgeven bij de receptie aangezien we pas om 24.00 uur vlogen. We zijn daarna naar een markt gegaan in de buurt van het hotel en toen doorgelopen naar Orchard Road. Dat is het shop walhalla van Singapore. De 2.5 km lange straat staat vol met shopping malls. Met voornamelijk (voor ons) onbetaalbare merken en de H&M, maar wel leuk om te zien. En konden we toch nog een beetje shoppen deze vakantie. Na een paar uur rond gedwaald te hebben, gingen we op weg naar Clarke Quay.

Deze buurt is genoemd naar de tweede gouverneur van Singapore en barst van de winkels en restaurants aan de Singapore rivier. Lekkere plek om even te relaxen. Na een lokaal diner was het toch echt tijd om terug te gaan naar het hotel en het vliegtuig kloffie aan te trekken. De chauffeur was al een half uur te vroeg present en bracht ons met een VIP bus naar het vliegveld. Jammer dat hij niet door ging naar NL, want de stoelen konden in een heerlijke relaxstand. De uren op het vliegveld brachten we door slenterend langs, hoe kan het ook anders vandaag, winkels.

De vlucht zou om 23.55 vertrekken, maar vanwege problemen bij Kuala Lumpur vertrokken we pas na ruim een uur. Blijkbaar hadden we wind mee, want we kwamen maar 10 minuten te laat aan op Schiphol. De vlucht verliep lekker rustig, ikzelf heb me goed vermaakt met de film Dory en het sluiten van de luiken. Juul had wat meer films nodig om te kunnen slapen. Na de landing bleek dat Schiphol ons geen gate had toegekend. Hierdoor moesten we met de trap naar buiten en werden we in de bus naar de douane gebracht. Om 7 uur ochtends in een shirtje met 7 weken lang 30 graden gewend was dat heel, maar dan ook heel koud. Ondanks deze kou had Juul nog steeds trek in zijn favoriete perenijsjes.... ongelooflijk! Rond 10 uur waren we weer thuis. De reis zat erop. Onvoorstelbaar hoe snel het voorbij is gegaan. Rest ons nu niks anders dan de koffer uitpakken, wassen & alle souvenirs opbergen ☺

1. Martelle:
    7 november 2016
    Pffff, wat hebben jullie veel meegemaakt ... ik werd soms van het lezen alleen al moe :-)
    Maar ik ga ze missen hoor, die verslagen elke dag. Wat dat betreft had jullie reis nog wel langer mogen duren! Ik hoop dat jullie nog even kunnen nagenieten van alle ervaringen, voordat het gewone leven weer roept. Volgens mij bestaat dat 'gewone leven' trouwens uit een nieuwe auto morgen, dat helpt (Juul) vast ...
  2. Gijs en Marianne van Genderen:
    7 november 2016
    Dat zal zeer weer wennen zijn in ons koude kikkerland, maar wat hebben jullie veel gezien en een schat aan ervaringen opgedaan. Zo'n bijzondere reis blijft voor altijd op je netvlies staan en de ervaringen zal je gebruiken gedurende je leven. Fijn dat wij er deel van mochten uitmaken.
  3. Cokkie Prins:
    7 november 2016
    Ooh je zijn al thuis?. Zal wel even wennen zijn. Voor ons al wennen wat temperatuur aangaat. Bedankt voor jullie mooie verhalen, Cokkie
  4. Irma:
    7 november 2016
    Was echt superleuk om je dagelijkse verhalen te lezen! Ik ga ze missen! Wat een prachtige reis hebben jullie gehad en zoveel indrukken! Nu weer langzaam aan wennen aan herfst in Nederland!
  5. Klazien:
    8 november 2016
    Wat een overgang weer. Ik zal jullie verhalen ook missen. Het was altijd zo'n leuk begin van de dag. Ik hoop dat je nog een paar dagen hebt om weer in het ritme te komen, voordat de arbeidsplicht weer roept.
  6. Paul:
    8 november 2016
    Welkom thuis! Rust lekker uit, dat zullen jullie nodig hebben!
  7. Henny en Meindert:
    8 november 2016
    Wij zijn uitermate opgelucht dat jullie heelhuids en gezond weer in ons buitengewoon aangenaam gezelschap kunnen vertoeven!!
    Rosalientje,wat een fantastisch reisverslag!!!
    Je steekt daarmee Cees Nooteboom naar de kroon!!