Jetskiën langs de eilanden van Langkawi

3 november 2016 - Langkawi, Maleisië

Toen we zondagmiddag aankwamen in Langkawi stond op het eerste reclamebord dat we zagen een jetski tour. Daar waren we meteen enthousiast over. Nadat we wat informatie van het hotel hadden gekregen over jetski tours en wat op internet hadden gezocht hadden we maandag geboekt. En je raadt het al de tour vondt gisteren plaats. Verassing!

Om 9 uur namen we een taxi naar het plaatsje Pantei Canang waar we hadden afgesproken bij de Mac Donalds. Daar werden we door een vrouw opgewacht en gebracht naar hun kantoor. Die vrouw praatte knetter veel en snel. Zij leek wel zenuwachtiger dan wij aangezien dit voor ons beide de eerste keer op een jetski ging worden. Seeman Watersports zou foto's van ons maken dus onze rugzakken konden we achter laten op kantoor. Wel kregen we een koord mee om onze bril en zonnebril aan vast te maken anders was die zo gevlogen.

Daarna werden we met de gids in zijn pick up naar het strand gereden. Wel 2 minuten duurde de rit! De jetski's werden klaar gemaakt en wij kregen een reddingsvest aan en waterschoenen. Waterschoenen waren nog een klein probleempje gezien Juul zijn maat 45,5 en ik met een maat verschil tussen twee voeten..... Uiteindelijk allebei met wat te krappe schoenen naar de jetski. Korte uitleg over hoe het werkt en dan nog een proefrondje rijden. Juul mocht als eerst rijden, ik zou misschien later gaan. Man man man wat waren die eerste meters eng! Je knalt hard op de golven en je moet je ontzettend goed beet houden. Ik zat achterop en moest me eigenlijk aan het handvat beethouden. Dat zag ik niet zo zitten. Het reddingsvest van Juul bood meer houvast. (Mijn redder!) Na een paar rondjes ging het al wat beter. De gids dacht nog grappig te zijn door vlak voor onze jetski te keren wat een harde plons water over ons heen als gevolg had. Leuke actie

Klaar voor de tocht vroeg hij? Juul was mega enthousiast. Ik vond het ook heel gaaf, maar ook doodeng. Die gids bleef maar zeggen hou je goed vast en voorkom dat je er af val. Nou dat was nog best moeilijk met die harde klappen op de golven. De tocht was drie uur lang en bestond uit 8 eilanden. We hadden het beste weer van de week met een strak blauwe lucht en rustig zeewater. Het was werkelijk waar schitterend! Deze excursie scoort hoog in de lijst hoogtepunten van onze reis.

Als eerst gingen we naar fish island waar het hoofd van een vis gevormd wordt in een rots. Daarna reden/vaarde of misschien beter sjezen we naar Palau (eiland) Dayang Bunting. Dit is na Palau Langkawi het grootste eiland van Langkawi en binnen in de berg ligt het grootste zoetwatermeer van Maleisië. Het meer is veertien meter diep en we kregen de tijd om even lekker te zwemmen. Natuurlijk met zwemvest aan, want stel je voor dat er iemand verdrinkt. Het eiland wordt ook wel pregnant maiden genoemd, omdat een prinses zwanger werd nadat ze water uit het meer had gedronken. Ik heb niks gedronken hoor!

Na een verfrissende duik gingen we door naar Big Lion Island. Er leven geen leeuwen.... maar juist verschillende soorten adelaars. Drie om precies te zijn. Onder meer een zee adelaar en de adelaar dat het boegbeeld van Maleisië is en nog een onbekende. De vogels worden gevoerd waardoor je ze goed kan zien.

Hierna kwam wat ons betreft de topattractie van deze tocht, wat we geen eens wisten, namelijk een bezoekje aan een privé eiland. Het was echt zo mooi en we zijn jaloers dat iemand dat 211 dagen geleden gekocht heeft en er nu woont. Behoorlijk premitief dat wel, maar hij had wel elektriciteit & genoeg water om te douchen. Achter zijn huis liepen we een stukje jungle door en kwamen we aan bij een waterval. Deze was wat klein, doordat het een dag niet regende. We moesten langs, onder en over vreemd groeiende bomen om er te komen. Verder was het water er zo helder dat je de vissen zag zwemmen en het koraal zag liggen.

Na dit bezoek gingen we door naar Diamond en Wet Rice Island. Het was echt prachtig om langs al die eilanden op een jetski te rijden. Ondanks de harde klappen waardoor het soms lastig was om de jetski te controleren konden we er toch echt van genieten. Ik vond het al zwaar genoeg om achterop te blijven zitten dus voor mij geen ritje achter het stuur. Geloof ook niet dat we dan vooruit hadden gekomen.

De gids maakte onderweg foto's van ons die ze gratis op een gekochte usb stick plaatste. Juul had ook nog graag een actie foto dus wij rijden en de gids foto's maken. Tot die tijd ging alles nog goed en ik was blijven zitten. Toen dacht Juul de jetski goed onder controle te hebben en een scherpe bocht te kunnen maken. Gevolg ik vloog het water in gevolgd door Juul en een op zijn kop drijvende jetski. Lagen we dan midden op zee . Gids kwam op volle snelheid aangereden om de jetski weer om te draaien. Als die namelijk langer dan 20 minuten verkeerd omligt loopt het water in de motor en kunnen we zwemmen naar de kust. Na bijgekomen te zijn van de schrik en te moeten lachen om deze actie konden we richting het strand. Daar werden we opgevangen en terug gereden naar hun kantoor voor een drankje (dat werd wodka met mango....) en de foto's. We waren kapot, maar wat een gave ervaring was dit!

Na een lunch in Pantai Canang zijn we terug het strand opgelopen, bedje met parasol gehuurd en liggen maar. Tijd om even bij te komen. Tegen zonsondergang om 7 uur verlieten we het strand om nog wat te eten en de taxi terug te pakken. Top dag! En daarbij kreeg Juul ook nog goed nieuws uit NL dat zijn auto a.s. dinsdag wordt bezorgd.

1. Martelle:
    Super cool!!
  2. Cokkie Prins:
    Wow wow zeg
  3. Gijs en Marianne van Genderen:
    3 november 2016
    Wat een avontuur en super leuk om jullie verslagen te lezen!!
  4. Klazien:
    4 november 2016