Eiland tour op Langkawi

1 november 2016 - Langkawi, Maleisië

De ochtend bestond gisteren uit een eiland tour door Langkawi wat in NL al geregeld was. Langkawi bestaat uit zo'n 100 eilanden variërend van groot naar klein, maar drie eilanden zijn daadwerkelijk bewoonbaar. Het eiland ligt 30 km van de kust vandaan en telt maar 62000 inwoners. Waarvan de meeste inwoners in de hoofdstad Kuah wonen. Het eiland ligt ook dicht bij Thailand. Met een uurtje varen ben je op een Thais eiland.

Het voordeel van Langkawi is dat het niet zo toeristisch is als Penang. Er zijn wel grote resorts, maar over het algemeen is het er erg rustig. Ook heeft het eiland een taxfree status, er fijn voor Juul zijn alcohol verzameling.

De tour rondom het eiland deden we niet zelf, maar met een taxichauffeur. Langkawi beschikt namelijk niet over openbaar vervoer. Ook deze chauffeur was iets later dan gepland, omdat zijn auto stuk was......

We stopte als eerst bij de Atma Alam waar handgemaakte producten werden verkocht. Er werd gisteren niet gewerkt dus alleen de winkel was open. Dat was niet helemaal aan ons besteed. Daarna reden we door naar Mahsuri's mausoleum. Dat is kenmerkt over het ontstaan van Langkawi: de Maleisische prinses Mahsuri werd ten onrechte beschuldigd van overspel en werd door het koninklijk zwaard gedood. Ze had wit bloed wat haar onschuld aantoonde. Vlak voor haar dood sprak ze een vloek uit over Langkawi wat zeven generaties lang zou duren. Gedurende die zeven generaties werd Langkawi geteisterd door invallen van andere bevolkingsgroepen, mislukte oogsten en er brak oorlog uit. Pas sinds 1986, na de zevende generatie, werd Langkawi omgetoverd tot een vakantiebestemming. Een mooi/knap staaltje geschiedenis vinden wij dit.

Hierna vervolgde we de tocht naar Kuah de hoofstad waar we naar Eagle Square gingen. Op dit plein staat een handgemaakte, metershoge adelaar. Deze Eagle zie je door heel Langkawi terug en is kenmerkend voor het eiland. De naam van het eiland komt namelijk voort uit een combinatie van de woorden ‘Helang’ (Arend) en ‘Kawi’ (Marmer).

Het programma van de eiland tour van de taxichauffeur was iets anders dan wij in gedachten hadden, maar gelukkig was deze meneer niet beroerd om ergens te stoppen. Hij boodt ook zijn diensten aan om ons de rest van de week rond te rijden waar we maar heen wilde voor 130 Ringget per dag dat is ongeveer 30 euro. Als dat zijn dagloon moet zijn incl. auto en benzine.....

We vervolgde onze weg naar het Black Sand Beach. De naam zegt het al, een zwart strand. De plek zelf was niet heel bijzonder, maar de locatie en het zwarte zand waren prachtig ondanks de regendruppels. Ook hier gaan verhalen over hoe het ontstaan is. De één zegt door oorlogen of het zinken van schepen en de ander zegt dat het te maken heeft met een half-reus / half-arend die had een prinses ontvoerd om met haar te huwen. Helaas voor hem was ze al verloofd. Garuda verloor het gevecht en verliet Langkawi met een zwart strand als gevolg....

Tot slot gingen we langs Galleria Perdena. Dat was een tentoonstelling met allerlei spullen van de langst zittende minister president van Maleisië. Vast heel leuk voor mensen die daarin geïnteresseerd zijn, maar dat was aan ons niet zo besteedt. Dus stonden we snel weer buiten.

We lieten ons daarna afzetten bij het Oriental Village (vlakbij het resort) waar een groot foodcourt zit waar we lekker konden lunchen. De rest van de middag bestond uit relaxen, potjes tafeltennissen en poolen. Het srand zat er niet in vanwege de regen.
Avonds toen het weer droog was lieten we ons met de shuttlebus afzetten bij het Thais restaurant op het resort. Dat restaurant heeft de mooiste ligging van heel het complex en ligt aan de punt van de pier waardoor we een prachtig uitzicht hadden over de zee en heerlijk konden eten.