De rit naar Hoi An

27 september 2016 - Hoi An, Vietnam

Gisterenochtend was de bedoeling dat we om 8.30 uur in de bus zouden stappen. Laten we nou door ons toedoen 3 minuten te laat vertrokken zijn.... mijn koffer sloot niet meer dus dat was even een kleine uitdaging. En nee ik heb niet al heel veel gekocht. Uiteindelijk werkte het allemaal weer, maar voor de zekerheid morgen maar een kofferband kopen aangezien we overmorgen weer gaan vliegen.

Afijn na wat op onthoud verlieten we per bus Hué en gingen we op weg naar Danang, maar eerst werd er koffie gedronken aan het strand. Om Danang te bereiken reden we over de Hai van Pas ook wel Wolkenpas genoemd. Dit was een tocht van 20 km bestaande uit haarspeldbochten door de bergen. Onze super moderne bus (voor Vietnamese begrippen) raakte hiervan wat overspannen en dat resulteerde in een oververhitte rem en koppeling met een minder aangename geur. Het zorgde voor enige paniek bij de medepasagiers, want dat kon levensgevaarlijk zijn!

Maar gelukkig hebben we de berg heelhuids overleefd en boven aan de top (500 meter boven de zee) hadden we een mooit uitzicht tussen de wolken in. Het hoogste punt is ook gelijk de klimaatgrens tussen noord en zuid Vietnam. Zo hebben ze in het noorden vier seizoenen, maar in het zuiden maar twee en kennen ze daar geen winter (fantastisch lijkt ons dat! Emigreren??).

Heelhuids bereikte we Danang. Wat een echte kustplaats is. Beter gezegd het is de grootse havenstad van Vietnam en in trek bij de Vietnamesen in de zomer. Kinderen hebben daar namelijk drie maanden zomervakantie dus voldoende tijd om de vakantie door te brengen in Danang. In Danang bezochten we het Cham historisch museum met oude opgravingen uit het Champa tijdperk.

Begin van de middag arriveerde we in Hoi An en na een lekkere lunch met specialiteiten uit Hoi An kon een stadswandeling beginnen. Hoi An is een grote handelstad in Vietnam. De huizen zijn daarom ook erg lang en smal, want dan kunnen ze makkelijker spullen verkopen langs de weg.

We zijn langs en over de Japanse overdekte brug gelopen wat in de 15de eeuw door de Japanners werd gebouwd als verbinding met de Chinese wijk. Vele huizen stammen ook nog uit de Franse kolonie of zelfs uit de Chinese tijd. Ook gingen we op bezoek bij de woning van meneer Tan Ky. Dat is het oudste Chinees-Vietnamese winkelpand uit de 18de eeuw.

De oude wijk van Hoi An is erg gezellig en er is genoeg te beleven voor de toerist. Kleding maken is ook weer mogelijk, maar dat hadden we vorig jaar in Thailand al gedaan. Na de oude wijk zijn we naar een lampionnen winkel gegaan. Na een korte instructie mochten we zelf aan de slag om een lampion te maken (onze creatieve brein wordt ook ontwikkeld in de vakantie). Ik moet eerlijk toegeven dat het Juul beter afging aangezien ik zo weinig geduld heb voor zulke dingen. De bedoeling was om stof op de lampion te plakken en de randjes netjes af te werken. Dit ging bij mij alweer fout doordat ik het touwtje die de lampion aan elkaar houdt door knipte..... toen was ik er alweer klaar mee natuurlijk. Maar met een beetje doorzettingsvermogen hebben we allebei toch een lampion gemaakt. Fantastische overwinning al zeg ik het zelf.

Na een lokale hap die we samen op hadden, werd er aan de overkant van het hotel door ons, Harry en wat groepsgenoten nog een Vietnamese rijstwijn genuttigd en zat de dag er weer op.

1. Paul:
    27 september 2016
    ennuh: de lampionnen passen nog in de koffer?
  2. Gerda:
    27 september 2016
    Een oververhitte koppeling komt mij ook nog bekend voor van een poging van Leo om de caravan zelf naar boven op de heuvel vd camping in Italie te rijden; wat stonk dat inderdaad.
    Wat beleven jullie veel !!
  3. Klazien:
    28 september 2016
    Die foto van jullie met donkerrood jasje en hoed is fantastisch!