Start jungle tocht in het tropisch regenwoud

21 oktober 2016 - Taman Negara, National Park, Maleisië

Gisterochtend om 05.45! ging de wekker al. Volgens ons reisschema moesten we om 7 uur uitchecken en vertrekken naar een ander hotel waar het arrangement zou beginnen. Het NL reisschema gaf aan dat we werden opgehaald. Het Engelse reisschema gaf dat niet aan, maar wij bleven braaf wachten. Aangezien ze in Maleisië niet zo van de tijd zijn, wachten we tot 7.30 toen vonden we het mooi geweest. De receptie lieten we bellen naar World Express waarvan we papieren hadden gekregen. Die zeiden je moet een taxi pakken. Maar goed dat we zo op tijd waren...

Om 8 uur waren we in het andere hotel en na een uurtje wachten kwam de bus. De bus had plek voor 30 mensen, maar we zaten met 6 man. Stoelen op de relax stand en rijden maar. De chauffeur had zijn cd verzameling meegenomen. Dus onder het genot van Madonna, Ricky Martin, Michael Jackson en andere hits uit de jaren 80 kon de vier uur durende rit worden gestart.

Ik moet eerlijk toegeven dat ik weinig van de omgeving heb gezien.... rond 13.00 uur kwamen we aan in de Taman Negara. Na een kleine overtocht met de plaatselijke boot kwamen we aan in het National Park. De Taman Negara is het grootste en oudste nationale park van Maleisië en bestaat uit 4300 vierkante kilometer. En is vooral bekend om de vele vogels en bijzondere dieren als de tijger, neushoorn en de olifant.

Het nationale park bevat een aantal bungalows waarin je kan overnachten. Het ziet er prima uit en is goed onderhouden. Na de overtocht met de boot werd alle bagage in een bak gezet dat de berg werd opgereden en na het inchecken konden we op weg naar onze slaapplek. Wel moesten we vooraf nog betalen voor het aantal apparaten waarmee we foto's maken (nieuwe regels zeker).

Na een lunch in het restaurant was het tijd voor het lezen van een boek op onze veranda. Vanaf 19.00 uur konden we dineren en daarna vond er een avondwandeling plaats. Voor de avondwandeling en de excursies van de komende dagen maken we gebruik van een privé gids (luxe!). Zijn naam is Hamzah en hij is nog kleiner dan ik en vertelt over van alles. Tijdens de wandeling liet hij allerlei soorten insecten zien met zijn grote zaklamp. Wij volgde met onze zaklamp op de telefoon.... We kwamen onder meer grote wandelende takken, spinnen en nachtvlinders tegen, maar ook schorpioenen, krekels en een schattige kleine beer. Er was ook een kans om wilde buffels, olifanten, tijgers of zwarte panters te zien, maar de lieten ons in de steek. Wie weet de komende dagen nog. We hebben er zin in!

1. Gerard:
    21 oktober 2016
    Hi Roos en Juul gave reis hoop dat jullie de beesten zien hier in Afrika hebben we ze al gezien hoor Vandaag walvissen gespot en cheeta gisteren misschien wel 100 olifanten Zo gaaf! Hopelijk zien jullie ze ook