Sightseeing Kuala Lumpur

19 oktober 2016 - Kuala Lumpur, Maleisië

Vanaf de zijlijn in NL kregen wij gisteren opbouwende kritiek. In de zin van jullie verhalen zijn zo lang en het kost ons veel tijd om het door te lezen. Helemaal mee eens dus bij deze een kleine samenvatting over Kuale Lumpur. Het was leuk hier!

Voor de lezer die nog wat tijd over heeft, Kuala Lumpur is echt heel gezellig. Het is wel een behoorlijk drukke stad en het trottoir is niet al te best (Juul verslijt zijn schoenen hier wel). Ook zijn er veel zwervers aanwezig die avonds midden op het kruispunt gaan liggen. Maandagavond nadat we laat waren aangekomen in het hotel zijn we naar de grootste markt Jalan Petaling van KL geweest vlak naast ons hotel. Leuke spulletjes maar iedereen verkoopt meteen hetzelfde lijkt het wel.

Dinsdagochtend zijn we de sightseeing tour vroeg begonnen met een bezoek aan de Merdeka square (onafhankelijkheidsplein). Daar staat werelds grootste vlaggenmast en is de onafhankelijkheid in 1957 van de Britten begonnen. Ook zitten er mooie gebouwen aan het plein en de oudste moskee van KL, maar die werd verbouwd (weer geen kans voor Juul om mij in een hoofddoek te stoppen). Hierna vervolgde we onze weg naar de centrale markt waar wat minder toeristische 'spullen' te koop zijn en je ook spullen uit Maleisië zelf ziet. Aangezien het een moslimland is en ongeveer 90% van de vrouwen met een hoofddoek lopen, zijn er veel winkels waar ze die doeken of de stof ervoor verkopen.

Na een kijkje bij de mooiste hindoeïstische tempel van KL waar net een religieuze ritueel plaats vond slenterde we wat rond en bezochten we een shopping mall. Daar barst het van in KL. Alleen al in centrum zitten er 8 en daar is de Hollandse V&D of Bijenkorf niks bij qua grote.

Eind van de middag maakte we ons op voor een ritje naar de Petronas Towers. Iedereen wel bekend. Dat zijn de torens met een tussenliggende brug. We hadden in NL na de gouden tip van Amber al kaarten gekocht. Ze laten per dag namelijk maar 800 bezoekers toe en de kans is groot dat de kaarten al weg zijn als jij naar boven wilt.

Het was een eindje lopen dus ons werd aangeraden om de roze bus te nemen. Ook wel Go KL genoemd en die is zowaar gratis! Ideaal voor Hollanders dus. Ze kennen wel andere regels; instappen terwijl mensen nog uitstappen is toegestaan. Het is zelfs raar als je dat niet doet en de bus stopt ook midden op de weg. Een bushalte vinden wil wat lastig zijn daardoor.
Wij moesten ook overstappen en toen leek het voornamelijk mij wel leuk om dan met de monorail te gaan. Toch ook wel kenmerkend voor KL.

We begonnen bij het winkelcentrum onder de tower genaamd KLCC. Door een collega werd aangeraden om op de bovenste verdieping te gaan eten. En daar hadden we lekkere sushi en pikante kip op. Na wat rond lopen was het tijd om ons te melden bij de tower en om 19.00 uur mochten we naar boven. Als eerst naar de 44ste verdieping (de brug) op 170 meter hoogte en daarna naar verdieping 86 hier waren de ramen wel vies. Mooi om alles van grote hoogte verlicht te zien. De dag sloten we af op Bukit Bintang. Dat is het centrum van KL met alleen maar winkels, restaurants en shopping mall met Dior, Rolex, Prada en ga zo maar door.

Dag 2 van de sightseeing gingen we onze culturele kennis wat uitbreiden in de nationale moskee. Juul zijn droom kwam uit; we moesten allebei een gewaad aan en ik een hoofddoek. In de moskee spraken we een moslima aan voor wat uitleg. Ze bracht direct de halve Koran naar voren dus we zijn veel info wijzer geworden. Daarna zijn we naar little India gelopen.

De middag stond in het teken van wat rond lopen en we eindigde in de Bukit Bintang. De straat Jalan Alor zat vol met lokale eettenten. We wilde de saté stokjes van de barbecue proberen. Dat is hier een specialiteit. Je kon van alles krijgen. Ogen of bloed van een varken op stok, ingewanden van allerlei beesten of gewoon een stukje zalm, eend of kip. Het smaakte heerlijk.

De avond sloten we af bij de skybar op de 43ste verdieping van het Traders hotel vlakbij de Petronas Towers. Een prachtig uitzicht met leuke muziek, een zwembad en drankjes. En laat het nou ook nog eens ladiesnight zijn dus gratis cocktails! Juul daarentegen had een Heineken voor 10 euro..... verschil moet er zijn.

Samenvatting: Al met al een zeer geslaagde trip in Kuala Lumpur. Een gezellige stad die ondanks het hoge shop gehalte zeker de moeite waard is.

1. Cokkie Prins:
    19 oktober 2016
    Kan mij niet lang genoeg zijn en een prachtig reisverslag ook voor jullie zelf
  2. Martelle:
    19 oktober 2016
    mij ook niet :-)
    en je kunt er via de site idd een prachtig boek van laten maken ...
  3. Klazien:
    20 oktober 2016
    Wederom een mooi verhaal. Iets te kort naar mijn smaak......
  4. Klazien:
    20 oktober 2016
    Mooie foto. Julien, je lijkt wel een monnik.