De dag van de uitspraken

22 oktober 2016 - Taman Negara National Park, Maleisië

Een druk programma hadden we gisterem voor de boeg. De ochtend begon met een jungle walk onder leiding van Hamzah. Op zoek naar animals zei hij nog. Animals hebben we gezien; een eekhoorn, een bever, een viper slang en wat kleine aapjes die hoog in de boom verscholen zaten. Klinkt  dus als een geslaagde ochtend. Dat was het ook zeker. De jungle walk van drie uur was niet eenvoudig. We liepen als eerst naar de top van de berg Bukit Teresek. Juul had de treden geteld. Het waren er 596 op en ook weer naar beneden. Een behoorlijke klim kunnen we dat wel noemen, maar daar kregen we een mooi uitzicht over de jungle voor terug.

De tocht werd daarna voortgezet naar de canopy walkway waar we een 'parcours' hadden van 300 meter middels een brug van touwen dat van de ene naar de andere boom liep. Het had wat weg van ziplinen alleen dan wat minder snel, maar wel een gave ervaring!

Hierna liepen we bezweet terug naar ons huisje. Even opfrissen en wat eten. Om 14.30 stond tocht nummer twee op het programma. De uitspraak een ezel stoot zich geen drie keer aan dezelfde steen gaat niet helemaal op voor Juul, maar hij komt wel in de buurt. Nadat hij al meerdere malen gestruikeld was over een losliggende steen, deksel, tak, wortel of iets anders is hij vanmiddag daadwerkelijk onderuit gegaan. Hij lag namelijk gestrekt in de greppel door, hoe kan het ook anders, een scheef liggende steen. En een wijntje of biertje had hij nog niet op. Mooi moment wat niet onvermeld mag blijven. Hij heeft nu wel last van zijn enkeltje, knietje en zijn polsje.....

Als je in de jungle verblijft is het spotten van 'grote' dieren toch wel erg leuk. Helaas ontlopen die ons een beetje, maar vanmiddag werd duidelijk dat je geen jungle walk nodig hebt om apen te zien. We stapte ons huisje uit voor het uitje toen we de bomen voor ons huis zagen bewegen en geritsel hoorde. In de boom zaten twee apen vruchten te eten. En als er één schaap/aap over de dam is..... inderdaad de hele familie volgde. Zelfs de allerkleinste! Ze zaten/hingen in de boom, lantaarnpaal en zaten op het dak van het huisje. Fantastisch moment zo dicht bij 'huis'. Wel zijn deze twee scheiterds de andere kant opgelopen, zodat ze in alle rust konden eten (gezien onze vorige ervaring met apen). We hebben nog meer huisdieren. Er leeft ook met enige regelmaat een gecko bij ons in de kamer.

In de middag gingen we na een tochtje met de boot/kano op weg naar een waterval genaamd Lata Berkoh. Na een korte wandeling in de jungle kwamen we daar aan. Deze waterval was een stuk kleiner dan de vorige keer in de jungle, maar wel een stuk pittiger. Er stond namelijk een sterke stroming en dat maakte het zwemmen behoorlijk lastig. Dat was sowieso al lastig, want enig klim en klauter werk over de stenen was noodzakelijk. Ik dacht nog slim te zijn en  niet in het water te springen, maar mijzelf van een steen te laten afglijden. Confronterend momentje; toch wat kilo's zwaarder dan een aantal jaar geleden gevolg was dat ik klem zat tussen twee stenen in. Top! Een aantal Maleisische gidsen en Juul hadden een geniet momentje, maar uiteindelijk ben ik toch bevrijd door Juul.