Een reisdag van Phnom Penh naar Siem Reap

7 oktober 2016 - Siem Reap, Cambodja

Vandaag moesten wij van Phnom Penh naar Siem Reap reizen. Het is een afstand van 320 km welke wij met luxe bus zouden afleggen. Aangezien Harry ook een luxe bus had geregeld vanuit Vietnam naar Cambodja waren wij een beetje afwachtend wat wij aan zouden treffen, maar het viel alles mee. Er was WiFi, beenruimte, kofferruimte, airco en lokale bevolking dus het hoesten, smakken en hard niezen kon beginnen! Het was een jonge buschauffeur welke de snelheid er goed in had. Gevolg hiervan was veel toeteren en remmen. Volgens Gijs zouden wij er 8 uur over doen ivm de niet al te beste wegen en drukte van het verkeer, volgens de buschauffeur zouden wij er 6 uur over doen. Uiteindelijk hebben wij er 5,5 uur over gedaan dus een mooie tijdswinst.

Wij hebben een mooi hotel welke tussen de krotten staat. De kamer is ruim en met een industriële look ingericht met een heerlijk bed!  De kamer heeft een voor- en een achterdeur, wanneer wij de achterdeur gebruiken hebben wij een zitje met hiervoor een lekker zwembad! Hier kunnen wij wel een paar dagen vertoeven.

Na wat uit te rusten hebben we de tuktuk naar de Pubstreet genomen. Dat is het levendige centrum van Siem Reap en ongeveer 10 minuten met de tuktuk. Het is ook te lopen, maar voor toeristen schijnt dat nog niet helemaal veilig te zijn. We hebben de indruk dat Cambodja nog erg moet wennen aan de toeristen opkomst. Ze lopen qua ontwikkeling nog erg achter. Zo doen ze alles nog met de hand. Van het gras maaien tot de straat vegen. Ook is de bevolking nog armoedig. In Pubstreet zitten behalve restaurants en kroegen ook kleine winkeltjes en kraampjes. Bij elke kraam hoor je hallo lady, sir do you want something. Ook lopen er moeders op straat met baby's die om voeding vragen en kinderen van drie/vier jaar die producten verkopen. We wennen er maar moeilijk aan. Wel zijn ze erg blij met de toeristen, wanne het levert een hoop werkgelegenheid op.

's Avonds aten we in de Red Piano (alleen een kleine rode piano aan de muur gezien), maar het eten was erg lekker en natuurlijk weer wat gekocht op de avondmarkt.

1. Martelle:
    7 oktober 2016
    indrukwekkend, dat Cambodja. In meerdere opzichten ...