Angkor Wat en co

8 oktober 2016 - Siem Reap, Cambodja

Gisteren stond er een druk programma op de planning. De dag begon wat rommelig, omdat de receptie de wake up call vergeten was. Uiteindelijk vertrokken we toch nog redelijk op tijd per tuktuk op weg naar Ankor. Dat is het grootst religieuze bouwwerk ter wereld bestaande uit ruim 400 vierkante kilometer.

Het tempelcomplex is in de 12de eeuw gebouwd op water mede door de inwoners van India. Om het complex te kunnen bouwen zijn ruim een miljoen mensen verdreven. Angkor was in die tijd namelijk de grootste stad ter wereld en toen ook de hoofdstad van Cambodja.

Angkor Wat betekent stad die een tempel is en werd gebouwd ter ere van de hindoeïstische goden en in het bijzonder Vishnu (de beschermer van de schepping). Angkor bestaat uit vele tempels het is daarom ook mogelijk om behalve een dag pas een 3 dagen of een weekpas te kopen.

De tempels van Angkor waren prachtig om te zien en zitten nog vol met historie. Onder andere met muurschilderingen die nog intact zijn. Toch is niet alles meer heel en zijn ze de boel flink aan het restaureren. Mede daardoor gaat de entreeprijs binnen enkele maanden verdubbeld worden (slechte info voor de toekomstige bezoeker). Het koste flink wat klauter werk om sommige delen van de tempels te bezichten. Zo moesten we lange steile trap op om bij de tempel van de hemel te belanden. Onderweg zijn we ook een groepsgenoot kwijtgeraakt en in het inmense complex kan je die niet meer vinden.

Na de Anker Wat vervolgde we per tuktuk de weg naar Ta Prohm onderweg kwamen we nog kleine aapjes en slangen tegen. De Ta Prohm was ooit een boeddhistisch klooster en is nu een mysterieuze tempel. Het is namelijk middenin de jungle gebouwd en dat levert mooie beelden op met allerlei bijzondere bomen die langs en door het klooster groeien. Extra bijzonder voor sommige toeristen Angelina Jolie had er meerdere scenes opgenomen voor de film Tomb Raider.

Na een korte lunch vervolgde we de weg naar Angkor Thom. In de Angkor Thom bevindt zich de Bayon wat ook wel verloren beschaving betekent. De Bayon bestaat uit 54 torens met daarop 200 gezichten. Die gezichten moeten waarschijnlijk de koning voorstellen. Ook dit is een prachtig gezicht. Al is de Angkor Thom vooreen groot gedeelte verwoest. In het Franse tijdperk wilde de Fransen de tempel herstellen en hadden daarom alles afgebroken en genummerd. Laat nu door de oorlog de geregistreerde nummers van alle bouwstenen vernietigd zijn.... Zonde! Hierdoor is nog maar een gedeelte weer opgebouwd. De overige stenen liggen nog verspreid over het grasveld.

Na de Angkor Thom gingen we terug richting het hotel. Het was prachtig om te zien en het behoort niet voor niets tot de UNESCO werelderfgoedlijst. Het was wel een pittige dag. Met een temperatuur van 35 graden en 90% luchtvochtigheid vlogen de zweetdruppels om je oren (al deed je nog zo weinig). Juul liep rond met een katoenen (zweet) sjaal, maar dat kon al het zweet ook niet meer hendelen. Een verfrissende duik in een warm zwembad deed wonderen.

Vandaag is alweer de laatste dag met de groep. Dan gaan ook de overige acht groepsgenoten naar huis. Gisteravond volgde een etentje met elkaar in een restaurant van een vriend van Gijs. Ze hadden er Belgisch bier en snitzels (helaas geen Jupiler)....

Vandaag volgt een tocht over het Tonle Sap meer, maar laat het nu momenteel keihard regenen.....