Laatste dagje met de groep

9 oktober 2016 - Siem Reap, Cambodja

De laatste dag met de groep gisteren stond in het teken van het binnenland van Cambodja. We verlieten ochtends om 8 uur in de regen Siem Reap met de bus.

Al rijdende door het binnenland kwamen we een lokale markt tegen. Gijs vond het een goed idee om hier een kijkje te nemen. Er werden weer bijzondere stukken vlees en vis verkocht. Hoofden van dieren die werden afgehakt, levende kikkers die werden klaar gemaakt en vis dat door de gehaktmolen werd gedraaid. Erg smakelijk in de vroege ochtend. De mensen op de markt lachte ons uit vanwege het waarschijnlijk iets witter wordende gezicht.....

De kostzakjes bleven dicht en we vervolgde onze weg op een hobbelig en modderig pat. Als de grond hier nat is, lijkt het wel natte roodkleurige klei te worden. Uiteindelijk kwamen we aan bij een terrein met ossen. Aan ons de eer om plaats te nemen op de ossenkar die achter de beesten werd gespannen voor een ritje. Het leverde een leuk ritje op door het mooie platteland.

Daarna reden we door naar het Tonlé Sapmeer. Dat is het grootste zoetwatermeer van Zuidoost Azië en een bijzonder natuurverschijnsel. In het regenseizoen bestaat het meer uit ongeveer 12000 vierkante kilometer en in het droge seizoen krimpt dat tot 2500 vierkante kilometer. Op het meer bevinden zich meerdere drijvende dorpen en wij gingen naar Mechrey om te zien hoe men daar woont en leeft. Het is op het eerste gezicht nogal een armoedige bedoeling. De huizen zijn gebouwd op bamboestokken en er ontbreekt vaak een wc en bed. Wel zorgen de mensen die op het meer wonen voor meer dan de helft van de jaarlijkse visproductie in Cambodja.

De dorpen kunnen volgende week ook weer ergens anders liggen doordat hun huizen blijven drijven. Wel blijft het één dorp doordat alle huizen aan elkaar vast zitten. Als je zeeziek bent dan heb je een probleem want het kan er behoorlijk spoken. Ook is er een tempel aanwezig. Deze tempel ligt op een dusdanig hoge constructie dat het niet weg drijft. We mochten ook een kijkje nemen in één van de drijvende huizen. Deze mensen hadden 5 krokodillen liggen. In het meer leven veel krokodillen en sommige houden ze gevangen, omdat zowel het vlees als zijn huid veel geld opleveren. De krokodillen lagen onder een paar houten planken waar wij op moesten stappen om aan wal te gaan. Hadden we dat vooraf geweten hadden we vast niet zo hard op de planken gesprongen....

Hierna volgde een lunch bij de familie van de Cambodjaanse gids die heel de dag mee op pad was. Helaas had zijn familie al meerdere toeristen op bezoek gehad dus het was een luxe Cambodjaans huis. Het eten was er niet minder om! Bier was niet voorradig dus vooraf moest er geld worden ingelegd zodat de gids bier kon kopen langs de weg. Eveneens had Gijs ook voor een lekkernij gezorgd, namelijk gevulde kikker. Dit heb ik aan mij voorbij laten gaan.... Juul kon de verleiding niet weerstaan, maar de smaak viel toch wat tegen. Schenen ook veel kleine botjes in te zitten.

Halverwege de middag waren we weer terug in het hotel. Dat gaf ons de tijd om langs te gaan bij een kapper. Juul vond zijn haar alweer te lang. Kapper gevonden, maar ze werken hier blijkbaar met andere afmetingen. Stand 2 was hier blijkbaar wat korter dan in NL. Resultaat nog minder haar aanwezig.... Ach het is  zo weer aangegroeid en lekker koel. De kapper had een grote witte pleister op zijn voorhoofd (dat hebben wel meerdere mensen). Geprobeerd om te vragen waarom dat is, maar hij begreep ons niet. Later begrepen we van Gijs dat ze de temperatuur momenteel te koud vonden (28 graden) en ze verkouden zijn. De pleister is een soort tijgerbalsem wat de verkoudheid moet verminderen. Misschien ook wat ons als het straks weer 5 graden is....

Avonds gingen we met de groep eten in de Pubstreet. Na een rondje souvenirs kijken op de oude markt, cocktails drinken bij de Mexicaan en een ijsroll belande we bij een Amerikaan uit Boston die heerlijk eten verkocht met Amerikaanse porties en teveel keuze. De ijsroll was ook heel bijzonder. Ze stampen bijvoorbeeld Oreo's in een ijsmengsel op een ijskoude plaat tot een glad mengsel. Dat stampen gebeurt met wat wij plamuurmessen noemen en dan rollen ze het ijs op en heb je een beker vol met ijsrolls. Slimme uitvinding en het smaakt heerlijk!