Regen, regen en nog meer regen

30 oktober 2016 - George Town, Maleisië

Onze dagplanning verliep gisteren niet helemaal volgens de bedoeling. Om in een kort tijdsbestek toch een aantal highlands te zien van Georgetown hadden we besloten om gebruik te maken van de cuti cuti bus (jullie misschien beter bekend als hop-on hop-off bus).

Georgetown beschikt namelijk over mooie bezienswaardigheden. De stad staat sinds 2007 op de Unesco Werelderfgoedlijst en in sinds 1786 gesticht als basis voor de Britisch East India Company. Georgetown bestaat ondanks de grote hoeveelheid Chinezen nog uit koloniale architectuur.

Om 10 uur liepen we het hotel uit op weg naar de halte van de cuti cuti bus. Onze bedoeling was om direct naar de Penang Hill te gaan wat aan de andere kant van Penang ligt dan konden we daarna dingen in de buurt bekijken. De rit duurde een uurtje, maar was heerlijk vertoeven buiten op de bus in het zonnetje. De Penang Hill is een kabelspoor dat lijdt naar zes verschillende bergen op 830 meter hoogte (lekker koel). Boven op de berg heb je een mooi uitzicht, een uilen museum, restaurants, een hotel en kan je natuur routes wandelen. Op internet hadden we gelezen dat het in het weekend wat druk kon zijn. Dat viel nog mee dachten we in eerste instantie, want de kaart verkoop rij voor niet Maleisiërs was kort. Ook hier betalen touristen drie keer zoveel als Maleisiërs. Hierna konden we de volgende rij aansluiten voor de kabelbaan. Dit duurde allemaal wat langer. Het leek net een rij van de Efteling alleen stond nergens aangegeven wat de wachttijd was. Na de eerste bocht was er nog een reusachtige ruimte waar we doorheen moesten samen met honderden andere mensen. Uiteindelijk hebben we ruim 1.5 uur in de wachtrij gestaan in een snikhete ruimte. De dag begon dus al goed! Kleine kanttekening is dat je ook kaarten voor de fast line kon kopen, maar die waren het dubbele tarief. Aangezien wij zo goed op het geld letten, vonden we dat niet de moeite waard. De rij zou toch niet heel lang zijn..... wel dus! Een foutje.

Dorstig en met redelijk wat trek kwamen we na een steile rit in een bakje met 100 mensen aan op de top. Ondanks de bewolking die steeds groter werd, hadden we een mooi uitzicht en konden we nog veel zien. Daarna gingen we eten. Dat viel iets tegen. We kozen namelijk de verkeerde tent. Dat krijg je als je ongeduldig bent en niet meer verder wil kijken..... afijn we konden er weer tegen aan.

Toen we naar het volgende uitzichtpunt liepen begonnen de eerste regendruppels te vallen. Tijd voor een drankje dachten we en het wordt zo weer droog, maar het is heel de dag niet meer droog geweest. Om de berg toch nog redelijk droog te kunnen verlaten kochten we een paraplu, maar zelfs die kon de vele regen niet meer aan. Helaas konden we door het slechte weer geen wandeltocht meer doen.

Eenmaal beneden twijfelde we even wat te doen. Terug naar hotel vonden we toch wel erg zonde. Dus we stapte opnieuw op de cuti cuti bus naar de volgende halte; de Kek Lok Si Temple. Ook wel de tempel van opperste verrukking genoemd, is de grootste boeddhistische tempel van Maleisië. De tempel bestaat uit meerdere gebouwen en een pagode van 30 meter hoog. Aangezien de tempel bove op de berg lag werd het een natte tocht dachten we. Dit viel nog redelijk mee aangezien de trap omhoog voor een groot gedeelte overdekt werd door souvenirs stalletjes. Toch stonden onze schoenen onderwater, want de trap was een plaatselijke waterval geworden. Gelukkig was de tempel de moeite waard om te zien en nog redelijk droog.

Helaas konden we andere tempels niet meer bezoeken door de lange wachttijd bij de Penang Hill en onze doorweekte kleding. Ondertussen stonden de straten eind van de middag blank in Georgetown en kon zelfs de bus het niet meer aan en ontstond daar ook een lekkage op meerdere plekken. Tijd om op te warmen in het bubbelbad dachten we.

Om 19.00 uur waagde we ons toch nog door de, niet ophoudende, regenbuien gewapend met paraplu en poncho deze keer. Op weg naar de shopping mall 1st Avenue op Times Square. Het lijkt net New York.

Het geklaag over het weer van vandaag is eigenlijk onterecht. We gingen op vakantie in het regenseizoen, maar op een regenachtige dag in Cambodja na hebben we prachtig weer gehad. Het afvoersysteem is wel een stuk beter in Maleisië, maar de straten kunnen non stop regen toch niet meer aan. Er van uitgaande dat het de komende dagen goed weer blijft, hoor je ons niet meer klagen ☺

Kleine aanvulling in de krant van vanochtend die onder de deur wordt geschoven stond dat de regenbui niet mis was in Penang (toch niet overdreven). Zie de foto's.

Er was ook een boom gevallen op het spoor van de kabelbaan van Penang Hills waardoor meerdere uren het wagentje niet naar boven of beneden kon. Gelukkig waren wij optijd weg.

1. Jolanda:
    30 oktober 2016
    Balen van het weer!! Volgende keer toch maar fast line tickets kopen en dan declareren.. glashelder ;)