Lekkernijen op de lokale markt

1 oktober 2016 - Can Tho, Vietnam

Gistermorgen om 8 uur vertrokken we uit Ben Tré op weg naar een lokale markt in Cai Mon. Hier verkochten ze veel Chinese producten wat we volgens Harry niet mochten kopen. De haat en nijd verhouding met China is af en toe nog voelbaar. Op de lokale markt verkochten ze ook vlees en vis. Zo lagen aan de ene kant van de weg de nog levende eenden en kippen en werden die na betaling aan de andere kant van de weg voor je geslacht (productief straatje).

Vlees en vis lag hier natuurlijk niet ingepakt in de koeling, maar gewoon open en bloot op een houten plank. Vietnamesen vinden het nogal zonde als een stukje vlees van een dier wordt weggegooid. Dus oren, ogen, tenen en organen worden met liefde voorbereid en verkocht. Ook een koeienkop behoorde tot het assortiment. Verkrijgbaar voor zo'n 40 dollar. Zo'n kop is dan niet voor de decoratie zoals de Amerikanen dat hebben..... Afijn nadat bepaalde mensen toch wat witjes waren aangelopen, gingen we terug de bus in.

De volgende stop was bij een lokale familie die een bonsai kwekerij had. De boompjes waren nu volop in de groei en rond het nieuwjaar worden die verkocht. De boompjes worden middels ijzerdraad, touw en aluminiumpapier in model gebracht.

Daarna vervolgde we onze rit naar een pagode van de zuidelijke boeddhisten in Vietnam. Zo'n pagode ziet er heel anders uit. Onder meer qua versieringen. Het heeft veel meer weg van een Thaise tempel. De zuidelijke boeddhisten leven hetzelfde als de Thaise boeddhisten. Zo mogen monniken bijvoorbeeld na 12 uur niet meer eten in tegenstelling tot de monniken in het noorden van Vietnam. Bijzonder dat er nog zulke verschillen terwijl Vietnam graag één land wil zijn.

Kenmerkend voor de tempels van de zuidelijke boeddhisten zijn de (schrik niet) soort hakenkruisen op de muur. Het zijn dus niet de hakenkruisen uit de Tweede Wereldoorlog, want die waren 30 graden gedraaid t.o.v. de Vietnamese afbeelding. Nu schijnt het hakenkruis wel afkomstig te zijn van de Vietnamese afbeelding. Iets waar de Vietnamesen natuurlijk niet blij mee zijn.

Waar de boeddhisten in Thailand een boeddha gekoppeld hebben aan je geboortedag, ben je in Vietnam geboren in het jaar van een dier. Wij zijn allebei geboren in het jaar van de aap. Waarna de grap van Harry werd gemaakt met rode of witte billen (juist....). Het geboortejaar is ook bepalend voor je trouwdag.

Een huwelijk in Vietnam bestaat uit drie ceremonies. De eerste ceremonie is met je schoonfamilie eten (kennismaken zonder vrouw), de tweede is de verloving en het maken van trouwfoto's. Daar hebben ze op de trouwdag geen tijd voor en dan kunnen ze het boek al laten zien. De foto's worden vaak al weken van te voren gemaakt. Daarna volgt de trouwdag. Deze dag wordt bepaald door het geboortejaar en door een huwelijk voorspeller. Een trouwdag begint met een ochtend lang eten en de bruid ophalen dan gaan ze een paar uur karaoke zingen en daarna gaat het bruidspaar geld tellen. Het is heel belangrijk dat je opschrijft wie wat geeft, want bij een feestelijke gebeurtenis moet je hetzelfde bedrag terug geven (gelukkig geld(t) dit niet in Nederland).

Na een lunch dat voornamelijk bestond uit garnalen (voor mij heerlijk, voor Juul was het meer vegatarisch geworden) gingen we op weg naar het museum van de Khmer. Tijdens de verdeling tussen noord en zuid Vietnam woonde in het noorden de Cham en in het zuiden de Khmer. Nu wil het tot ongenoegen van Harry zo zijn dat de bewaker met de sleutel van het museum niet aanwezig was, omdat het gisteren vader en moederdag was (dat feest achtervolgd ons in het buitenland....). Dus een kijkje achter gesloten deuren was het gevolg.

Hierna volgde de reis van ruim 2.5 uur naar Can Tho de grootste stad in de Mekong Delta. Eenmaal aangekomen in deze stad kwam een heerlijke tropische bui naar beneden dus dan maar even Netflixen op de hotelkamer.

Na een lekker diner volgde nog een kleine wandeling over de avondmarkt. Klein was het zeker er stonden misschien 15 kraampjes..... dat was niks vergeleken met de avondmarkt in Thailand. Daarna snel naar bed. Vandaag ging de wekker alweer om 6.00 uur.

1. Jolanda:
    1 oktober 2016
    Jemig, jullie hebben echt mega lange dagen. Je hebt gewoon nog een vakantie nodig hierna om bij te komen... bijzondere/aparte begrafenissen en trouwerijen hebben ze daar! Dankje voor de Wikipedia uitleg haha. Liefs x
  2. Paul:
    3 oktober 2016
    Ideetje om daar te trouwen?