Juul zijn dag

2 oktober 2016 - Ho Chi Minh-stad, Vietnam

Vandaag was dag 1 van de twee vrije dagen in Saigon en de dag van Juul. De optionele excursie hebben we links laten liggen en wilde heerlijk uitslapen echter werden wij om half 6 wakker van de schuivende stoelen in het restaurant welke boven onze kamer zit. Na hiervan toch weer ingedut te raken werden we weer om 8 uur gewekt door Harry of we niet toch mee wilde gaan met de excursie. Hierdoor zijn we betijds gaan ontbijten aangezien er veel op de planning van Juul stond. Lekker bijkomen, relaxen en geen rijst eten. Het werd dus een ochtendje Netflixen. Rond 1 uur kregen we trek dus na een paar afleveringen van The Blacklist toch maar de straat op gegaan.
Omdat het de dag van Juul is vandaag geen rijst voor ons, maar een lekker broodje van de Subway (jammie). Daarna op pad gegaan door Saigon om het chaotische leven te bekijken.

Saigon wordt eigenlijk sinds 1976 Ho Chi Minh stad genoemd om oom Ho te respecteren. Oom Ho was hier niet geboren, maar had hier wel gewoond. Allebei de namen voor de stad worden nog gebruikt. Saigon wordt gebruikt in het dagelijks leven, maar de politieke naam is Ho Chi Minh stad.

Saigon betekent kapok en dat zijn bomen die hier overal staan en waarvan katoen wordt gemaakt. Het is de grootste stad van Vietnam met ongeveer 10 miljoen inwoners en 7 miljoen brommers en scooters. De stad is pas 300 jaar oud en daarom is Hanoi de hoofdstad. Saigon wordt wel het centrum van de economie genoemd en Hanoi van de politiek. Tot zover een stukje aardrijkskunde c.q. geschiedenis.....

We hebben hier erg geluk gehad met het weer. Geen strak blauwe lucht, maar het is droog en nog een graad of 33. Vier dagen geleden stond de stad nog onderwater vanwege een overstroming. Wat hier vaker schijnt voor te komen.

Na een rondje door de stad wilde Juul weer uitrusten in het hotel. Na wat foto's (956 om precies te zijn) te hebben gekopieerd naar Dropbox en een middag dutje zijn we op pad gegaan naar de avondmarkt wat blijkbaar een grote bezienswaardigheid is in Saigon.

Juul zijn dag werd afgesloten met een etentje bij de Mac Donalds...... je krijgt hier gratis saus (alles wat gratis is vinden Nederlanders fantastisch) en bij ons menu kregen we een prachtige zware poncho. Liefhebbers?

Morgen is het gelukkig weer mijn dag. Wat volgens Juul al twee weken aan de gang is.

1. Martelle:
    2 oktober 2016
    dan zie ik die andere 926 foto's hier graag nog een keer voorbij komen; misschien een klusje voor de volgende Juul-dag? Ik ben benieuwd naar Cambodja ...
  2. Gerard:
    3 oktober 2016
    Denk nu komt het! Iets over de Crazy Girl! Maar nee hoor eten eten eten en Netflix.
  3. Klazien:
    4 oktober 2016
    Juul, strakke planning hoor: lekker bijkomen, relaxen en geen rijst eten.