Boot en fietstocht door Ninh Binh

24 september 2016

Vanochtend gingen we rond 9 uur op pad naar Hoa Lu wat rond 1000 de hoofdstad was van Vietnam. Het werd de hoofdstad van Vietnam nadat de keizers Dinh en Le Vietnam hadden bevreid uit handen van China. Beide keizers hadden in Hoa Lu een tempel laten bouwen. Dit verkeerde nog in goede staat en er werd nog volop wierook gerookt. Hoa Lu bleef gedurende 50 jaren de hoofdstad van Vietnam. Uiteindelijk besloten de keizers Hanoi tot hoofdstad te benoemen, omdat van daar uit China beter bestreden kon worden.

Hierna gingen we terug naar Ninh Binh waar we op een traditionele roeibootje (sampans) stapte. Het kon geen modern roeibootje genoemd worden. Het waren met hout aan elkaar vast gemaakte planken met een paar spijkers erin. Gedurende twee uur mochten we plaats nemen op een houten plank....

Maar ondanks het geklaag over een pijnlijk zitvlak was de vaartocht super mooi. Ze noemen het daar ook wel Halonh Bay op het droge en zo zag het er ook uit.  Je vaarde langs mooie bergen die omringd werden met lely bladen en bijzondere insecten. We vaarde zelfs door een berg heen (wat bij bepaalde groepsgenoten een bebloed hoofd opleverde door te laat te bukken). Plat op de buik liggen was namelijk wel noodzakelijk. We hadden ook een leuke stuurman die veel foto's van ons maakte en lely blaadjes, bloemen en slakken uit het water haalde voor ons.

Na deze tocht aten we bij een Vietnamees thuis. NRV had voor ons geen middagprogramma, omdat we zodadelijk de nachttrein instappen richting Hué. Harry vond dat we dan te lang moesten wachten en organiseerde een fietstocht door Ninh Binh. We fietste langs de rijstvelden, bergen en door de smalle straatjes waar de Vietnamesen vrolijk stonden te zwaaien en te roepen. Een prachtige tocht waarin we veel van het leven in Vietnam konden zien.

Bij terugkomst in het hotel waren er nog twee kamers voor ons gereserveerd waar we ons konden douchen. Na een lekker diner bij de hamburgerbar met wat groepsgenoten stappen we zodadelijk in een busje op naar het treinstation. Met de nachttrein arriveren we over 11 uur in Hué waar ons weer nieuwe activiteiten staan te wachten.

1. Alie en Sjang Scharloo:
    24 september 2016
    Alweer een hamburger terwijl zij zo lekker kunnen koken en het is ook nog gezonder. Wil je ook nog iets vertellen over de leefomstandigheden van de bevolking.
  2. Jessica:
    24 september 2016
    Ik vind het super leuk om elke dag jullie verhalen te lezen. Mooie ervaringen daar. Dit is weer een heel stuk levenswijsheid en ervaring erbij. Maar dan inderdaad (ik sluit me aan bij Sjang en Alie) wel de lokale maaltijden eten en niet gauw hamburgers gaan halen he? hahah