De rit naar Ninh Binh

23 september 2016

Vanochtend hadden we de luxe om iets langer te blijven liggen dan de afgelopen dagen. Om 10 uur vertrok de bus. We vertrokken richting de haven van Halong Bay waar we de overige groepsgenoten gingen ophalen. Daarna vervolgde we onze reis naar een parel centrum waar we uitleg kregen over de tot standkoming van een parel in een oester. Ik wist tot vandaag niet dat er een vloeistof in de oester werd gespoten om dit proces te versnellen. Daarna mochten we de shop in om wat parels te kopen natuurlijk, maar die leeftijd heb ik nog niet bereikt......

Deze dag stond voornamelijk in het teken van het afleggen van een grote afstand met de bus richting de stad Ninh Binh. Onderweg stopte we bij een Vietnamese familie waar we uitgenodigd werden door meneer Tho om mais en zoete aardappel te eten. Wat nog verrassend lekker smaakte. Bij Vietnamesen wonen de ouders bij de kinderen en het was een drukke boel. Wij waren onder de indruk van hun, maar zij ook van ons. Dat leverde leuke foto's op. Na deze lekkere hap, het bekijken van hun huis en het maken van een babbeltje middels handen en voeten vervolgde we onze reis voor de komende vier uur richting Ninh Binh.

Rond 6 uur kwamen wij aan in het hotel. Waar we gisteren een heel luxe hotel hadden, doen we het voor deze enige nacht met een oud bollig hotel. We kregen nog een uurtje vrij voordat we gingen eten in het hotel. Dat uurtje hebben wij nuttig besteed door bij een Vietnamese Media Markt hier genaamd Media Mart (serieus waar) een tablet te kopen. Volgens de Vietnamesen is het moederbord van onze tablet kapot en dat kan pas in Nederland gemaakt worden..... Kleine tegenvaller, maar om onze foto's toch te kunnen back uppen besloten we een 'goedkope' Vietnamese tablet te kopen. En zo gezegd zo gedaan. De taal werd door de verkopers die het allemaal prachtig vonden zelfs veranderd naar het Nederlands.

Avonds hebben we heerlijk met de gehele groep gegeten in het hotel. Het toetje bestond uit een taartje, omdat er vandaag en morgen groepsdeelnemers jarig zijn. Hierna kwam de rijstwijn op tafel. Dit wordt in deze streek gemaakt en bestaat uit een alcoholpercentage van 45%. Het was niet te drinken. Harry had ondertussen al een halve liter flesje op dus die werd steeds gezelliger. Hij heeft ons en het andere 'jonge' stel uitgenodigd om overmorgen met zijn vijven de stad in te gaan voor een drankje en een liedje in de karaokebar. De rest is van middelbare leeftijd zei hij dus met zijn vijven is beter. Nou ik ben benieuwd.....

1. Martelle:
    23 september 2016
    't is deze reis wel een beetje een dingetje, hè, die leeftijd??
    Maar goed, deze 50+er die wel parels draagt, geen strijkijzer meesleept (en al zeker geen waslijnen) en die best wel eens een drankje lust (al dan niet in een karaoke-bar) geniet enorm van de mooie verhalen! Keep 'm up!
  2. Jessica van der Baan:
    Leuk jullie verhalen !!!
  3. Klazien:
    24 september 2016
    Mooi verhaal Roos. En leuke foto's. Ik ben benieuwd naar het vervolg.
  4. Gerda:
    Leerzame dag geweest! Dit geeft ook hoop voor mijn oude dag nu jullie gezien hebben hoe
    (gemakkelijk) dit allemaal gaat bij de Vietnamezen......een hele geruststelling:)
    Aandoenlijk te zien hoe deze oma naar jouw keek Rosa!
  5. Lorena:
    Hoi hoi,

Top dat de verkopers de taal konden veranderen in het Nederlands!
    Ik ben benieuwd of jullie een liedje gaan zingen in de karaokebar. Houd ons daarvan op de hoogte ;)
    Groetjess
  6. Lorena:
    24 september 2016
    Leuk trouwens dat je bij mensen thuis kon eten en mooie foto's die jullie van die gelegenheid hebben gemaakt.