Wow Halong Bay!

22 september 2016 - Ha Long Bay, Vietnam

De wekker ging vanochtend nog vroeger dan voor onze Hollandse werkdag, maar Halong Bay maakte dat helemaal goed.

Je zou misschien denken Halong Bay dat is gewoon een baai, maar niets is minder waar. Ondertussen zijn we er wel achter dat bijna elke Vietnamese naam daadwerkelijk een betekenis heeft en niet zomaar willekeurig gekozen is. Zo betekent halong een neerdalende draak. Het verhaal gaat dat de draak in de Golf van Tonkin plonste en de ontelbare eilandjes liet ontstaan door met zijn staart te slaan. Of het helemaal geloofwaardig is betwijfel ik, maar de gedachte vind ik wel leuk.

Halong Bay bestaat dus uit ontelbare prachtige eilandjes vol met gevormde bergen, afgelegen grotten en baaien met zandstranden. Volgens Harry is Halong Bay al ruim een miljoen jaar oud. Om er te komen moesten we vanochtend ruim 3.5 uur rijden. Eenmaal aangekomen bij de baai werd de groep in tweeën opgesplitst. Acht mensen van de groep zijn namelijk een slaapboot opgegaan die in de baai rondvaart en die zien we morgenochtend pas terug. Helaas voor Juul hebben wij hier niet voor gekozen gezien mijn ervaringen op zee en ik al moeite heb met pontjes. Wij mochten een tocht van 4 uur maken door de baai en daar had ik al twee reistabletten voor nodig.....

Gedurende de boottocht kregen we een lunch voorgeschoteld die (hoe kan het ook anders) bestond uit seafood. Dat smaakte behoorlijk goed! Na de lunch vaarde we midden tussen de eilanden en dat leverde een prachtig uitzicht op.

Aan het einde van de boottocht zijn we uitgestapt bij Hang Thien Cung wat hemelse paleisgrot betekent. Nou daar had het wel wat van weg. De grot bestond uit allerlei glinsterende stalatieten en stalagmieten. Nu aan jullie de vraag wat ook alweer het verschil is.... Het heeft bij ons een leuke discussie aangewakkerd.

De rondleiding door de grot leerde ons draken en andere diersoorten te zien in de rotsen en je zag het warempel ook nog. Na de grot vaarde we terug naar de kade en vervolgde we onze reis naar Halongstad waar het hotel zit.

In één van de reacties op de vorige reisblog werd terecht opgemerkt dat er niks over de 'oudjes' werd gemeld. Ik kan jullie melden het gaat nog steeds goed. Al lag het tempo van de beklimming door de grot af en toe wat lager. Ook hebben sommige hun strijkijzer en waslijn meegenomen en dat is altijd handig om te weten!

1. Henny en Meindert:
    Lieve Rosalientje,
    O.i.heeft Juul moeite met zijn "Pondjes"maar van jou is ons dat niet bekend en zeker niet te zien!!Of bedoelde je Pontjes,zijnde vaartuigen??
    Kusje van Henny en Meindert
  2. Rosa:
    22 september 2016
    Wie weet na afloop van deze vakantie ook wel met de pondjes.... maar het gaat hier inderdaad om de pontjes. Hartelijk dank voor de aanpassing van mijn 'grote' fout.
  3. Irma:
    22 september 2016
    Superleuk om elke dag je verslagje te lezen! Ezelsbruggetje voor de stalactieten en stalacmieten: denk maar aan hangtieten, de stalactieten hangen ;)
  4. Cokkie Prins:
    22 september 2016
    Over stalatieten en stalagmieten zei Freek: het ene komt van boven en het andere van onder.