Sightseeing Hanoi

21 september 2016 - Hanoi, Vietnam

Evenals gister en de dag ervoor werden we vanochtend weer wakker gebeld (het worden steeds saaiere intro's). Vanochtend ging om 07.00 uur de wake up call. Om half 9 moest iedereen namelijk present staan bij de receptie voor een sightseeing Hanoi.

Met de bus vertrokken wij naar de Kim Lienpagode. Een pagode betekent in Vietnam een tempel. De tempel lag aan de noordoever van Hanoi en gaf ook een mooi uitzicht over de skyline. Bij de pagode vertelde Harry van alles over het boeddhisme in Vietnam. Zo hebben ze onder meer het boeddhisme overgenomen van China en India en leven ze een ander boeddhisme na dan in Thailand. In Vietnam zijn er in tegenstelling tot Thailand weinig monniken en eten de boeddhisten de gehele dag. Alleen mogen ze geen vlees en vis, maar de meeste Vietnamesen houden zich daar alleen op de eerste en op de vijftiende dag van de maand aan. Op die dagen gaan ze namelijk met de hele familie naar de pagode om offers te brengen aan de overleden familieleden. Welke in een stad allemaal gecremeerd worden, maar op het platteland worden ze begraven. Daar is de grond namelijk gratis.

Na deze mooie pagode zijn we naar het mausoleum van Ho Chi Minh (voor intimi oom Ho) gegaan. Oom Ho was de leider van de Vietnamesen en in het mausoleum ligt het lichaam van oom Ho opgebaard, maar in de maanden september en oktober wordt het lichaam hersteld waardoor we dat niet konden zien. Daarnaast staat het presidentieel paleis en de oude woning van oom Ho wat nog redelijk intact was gebleven.

Na deze drukke ochtend in de warme zon (het was zo'n 34 graden) gingen we lekker Vietnamees lunchen met de gehele groep. Hierna gingen we naar de tempel van de literatuur. Wat het oudste bouwwerk is van Hanoi. De tempel werd vroeger gebruikt als opleidingsinstituut voor mandarijnen (nee niet het stukje oranje fruit. Als mandarijn kreeg je toegang tot de keizerlijke bureaucratie). In deze tempel werden de belangrijke examens afgenomen.

Deze indrukwekkende sightseeing werd afgesloten met een optreden in/van het waterpoppentheater. Waarin verhalen werden uitgebeeld van de cultuur van Vietnam. Erg leuk om te zien! Al was Juul in slaap gevallen.....

De avond hebben we samen afgesloten met een heerlijke hamburger met Franse frieten. Dat smaakte heerlijk na een week tweemaal daags rijst.

Tot slot willen we jullie de moderne/orginele familie scooters uit Vietnam niet onthouden. Heel de familie wordt daar tegelijk op vervoerd, zowel opa & oma als een baby van een paar weken. Voor de allerkleinste zijn er zelfs kinderzitjes gemaakt en voetenhouders (zie daarvoor de foto's).

Andere foto's ontbreken helaas nog. Het is Harry nog niet gelukt de tablet te laten repareren. Dat gaat meer tijd kosten waardoor het pas in Hoi An kan.

Voor nu weltrusten morgenochtend om 06.00 gaat hier de wake up call om onze route te vervolgen naar Halong Bay.

1. Paul:
    21 september 2016
    Echte originele Vespa's ...
  2. Jolanda:
    21 september 2016
    Haha die scooters komen me zo bekend voor!
  3. Klazien:
    22 september 2016
    Mooi verhaal. Ik mis in dit verslag een opmerking over de oudjes.