Ontmoeting met orang oetans

13 oktober 2016 - Kuching, Maleisië

Het Semenggoh wildlife centrum is het grootste orang oetan rehabilitatiecentrum van Sarawak en aan ons de eer om daar vandaag een bezoekje aan te brengen.
Het wildlife centrum is in 1975 opgericht als opvangcentrum voor gewonden en wees geworden orang oetans. Het wildlife centrum is geen dierentuin en je moet dus echt geluk hebben met het zien van orang oetans.

Om die kans te vergroten vertrokken wij vanochtend al vroeg. Om 9 uur wordt er namelijk eten neergelegd voor de orang oetans en als ze dan trek hebben komen ze te voorschijn. Momenteel zitten er 26 orang oetans in het centrum die vrij rond lopen door het gebied. De orang oetans worden bedreigd in Maleisië vanwege de houtkap voor bijvoorbeeld nieuwe huizen. Zodra de orang oetan is opgeknapt worden ze terug geplaatst in de bossen.

Ruim op tijd kwamen wij aan bij het wildlife centrum. Na het kopen van een kaartje (wat maar 2.5 euro per persoon was) mochten we met de auto door naar boven rijden. Verder de berg op en dieper het oerwoud in. Vanaf de parkeerplaats werd het op prijs gesteld als je zo stil mogelijk was om de dieren niet te laten schrikken. Iedereen verzamelde zich op een platform waarbij de eerste voederplaats goed zichtbaar was. Nog voordat het eten er überhaupt was zagen we al een touw bewegen en even later wat slingeren. Uiteindelijk kwam moeders met haar twee weken oude baby te voorschijn. Zo ontzettend lief en bijzonder om van zo dichtbij te zien.

Hierna gingen we verder het park in richting voederplek nummer twee. Ook daar werden weer bananen & mango's neergelegd. We hebben er samen met een groep andere toeristen 40 minuten stilletjes staan wachten, maar ze hadden er geen zin in. Helaas bleef het dus bij de twee orang oetans. Wat overig al heel bijzonder was, want genoeg mensen zien ze helemaal niet. Er hing een blaadje hoe vaak een orang oetan zich laat zien in het wild en vaak genoeg laten sommige orang oetans zich een hele maand niet zien. In de jungle kunnen ze zichzelf voeden.

Middags om 3 uur was er opnieuw een mogelijkheid. Je mocht dan naar binnen met hetzelfde kaartje. Na een rondje door één van de zoveel shopping malls (met H&M), lunchen en wat uitrusten waagde we ons opnieuw op weg. Helaas was het weer bijna 3 uur en begon het (zoals elke dag in Kuching) te regenen. De rangers hadden vanochtend al gezegd dat de orang oetans bij regen vaak niet tevoorschijn komen en ze geen trek hebben. We besloten dus toen we net op weg waren om de gok niet te nemen en om te keren naar het hotel.

Tijdens de regen kwamen we er ook achter dat onze hypermoderne auto niet gemaakt is voor hevige regen. Tijdens een rem poging raakte we in de slip, maar alles liep goed af (dankzij of door Juul zijn rijkunsten....). Avonds meteen tegen het verhuurbedrijf vertelt dat de banden van de auto redelijk versleten zijn. Maar ze keek ons niet begrijpend aan. Enige controle van haar kant was er ook niet. Prima!

De rest van de middag hebben we nog actief doorgebracht. Niet te relaxt, want bepaalde kilo's moesten er af gesport worden in de gym. Niet zoals bij basic fit maar ala Hilton airco, handoeken service, eigen televisie scherm en super luxe apparaten.

Vanavond pakken we onze rugzakken in met spullen voor in de jungle. Morgenochtend om 8.00 uur worden we opgehaald voor twee nachten in de jungle. We gaan er vanuit dat er geen wifi is, maar wie weet verassen we jullie nog met een blog. Zo niet dan horen jullie over een dag of drie weer wat van ons.