Vanaf San Felipe het binnenland van Mexico in

15 maart 2019 - Chichén Itzá, Mexico

De dag begon op een Mexicaans tempo (tranquila). In het hotel hadden we gevraagd om een klein ontbijt omdat we in de omgeving niks bijzonders konden vinden. En op het gemak werd er een sandwich en een omelet voorgeschoteld. Nadat we het opstart probleem te boven waren stond voor vandaag een reis van 157 km voor de boeg naar Chichen Itza.

Om de rit van ruim 2 uur een beetje te doorbreken zijn we onderweg gestopt in Vallodolid. De stad wordt ook wel 'Mueblo Mágico' genoemd en is de oudste koloniale stad van Yucatán. Doordat de stad niet heel groot is was het goed te verkennen in een paar uurtjes. Al was de grootste uitdaging het vinden van een bewaakt parkeerterrein. Na vier rondjes gereden te hebben, hadden we besloten de auto maar langs de straat te parkeren. Maar toen viel Juul zijn oog (hoe kan het ook anders) op de Burger King met daarnaast een parkeerterrein.

Auto geparkeerd en we liepen zo het centrale plein van Vallodolid op. Het plein is het centrale punt van de stad en mede door de vele eetkraampjes en bankjes een goed uitrustpunt. Naast het centrale plein staat de katholieke kerk San Servacio. Helaas was die rond het middaguur gesloten. Na het slenteren door de leuke straten van Vallodolid gingen we voor de lunch naar een kleine foodhal. Nadat we onze bestelling hadden doorgegeven en zaten op plakkerige plastic stoeltjes was het weer een verassing wat op tafel kwam. Maar tot nu toe smaken alle keuzes heerlijk. Soms wat heet vooral als je denkt dat je een stukje komkommer in je mond stopt....

Na de lunch vervolgde we onze reis naar cenotes die iets onder Vallodolid liggen. Een cenote is een grot met helder water. De meeste cenotes liggen tientallen meters onder de grond. Cenotes zijn volgens de Maya's de ingangen naar de onderwereld waardoor het een heilige plek is. Ze werden door de Maya's ook gebruikt om offers te brengen en dan voornamelijk mensenoffers. Wij gebruikte de cenotes Samulá en X'kekén om lekker af te koelen en te snorkelen tussen de vissen. Deze cenotes liggen in een grot en doordat een gedeelte van de bovenkant open is geeft dat een mooi effect op het water.

Hierna vervolgde wij onze reis naar het hotel in Chichen Itza. Het hotel ligt aan de achteringang van de Maya stad Chichen Itza waardoor we morgen vroeg op pad kunnen om één van de zeven wereldwonderen te bezoeken.