De kleurrijke hoofdstad Merida

17 maart 2019 - Mérida, Mexico

De afgelopen 1,5  dag hebben we doorgebracht in de hoofdstad van het schiereiland Yucatán. Merida heeft ongeveer evenveel inwoners als Amsterdam, maar de sfeer en de drukte is veel relaxter dan in Amsterdam. Het is een kleurrijke moderne stad met leuke restaurants, boutiques en sfeervolle pleinen.

Wij hebben ons dan ook prima vermaakt in Merida. Ons tempo lag lekker Mexicaans laag, maar dat mag ook wel met 37 graden. Van de Mexicanen hebben wij begrepen dat het hier nu erg warm is voor de tijd van het jaar.

Merida is net als de meeste koloniale steden in Mexico in een radarsysteem rondom het centrale plein gebouwd. Dit zijn de overblijfselen uit de tijd dat Mexico een kolonie was van Spanje. Het centrale plein is in elke koloniale stad in Mexico een attractie op zich. Overdag is het er vrij rustig, maar avonds is het de ontmoetingsplaats voor iedereen. Er vinden dan dans en zang optredens plaats.

In Merida werd op de mooie San IIdefonso kathedraal uit 1599 zelfs een lichtshow geprojecteerd. Avonds kwam ook de hoofdstraat (Calle 60) tot leven en werd de traditionele dans Vaqueria Regional opgevoerd.

Merida is ook de stad waar de hamacas (hangmatten) en de hippie hapa’s, ook wel Panama Hat genoemd, worden gemaakt. Een hangmat kan het best gemaakt zijn van de Sisal plant en voor dat je een hangmat koopt, moet je er altijd even in gaan liggen: try before you buy. Ook moet je in een hangmat schuin liggen en niet recht.

Ochtends hebben we door de kleurrijke straten van Merida gewandeld en zijn uiteindelijk beland op de lokale markt Mercado Lucas del Galvez. Er waren weinig toeristen, maar heel veel Mexicanen.
Wij dachten terecht te komen op een lokale groente en fruit markt, maar het bleek iets meer dan dat te zijn. Er werd van alles verkocht van schoenen tot stukken vlees/vis en van speelgoed tot dieren. Maar gelukkig ook nog genoeg groente en fruit. De dieren zaten in een heel klein hokje met veel te veel dieren opgepropt en de konijnen, katten en honden werden vast niet verkocht als huisdieren. Je zou er bijna vegetarisch van worden en op Marianne Thieme gaan stemmen.

Na de markt afgesloten te hebben in een straat met allemaal piñata's was het tijd voor een verfrissende duik in het zwembad. Om ons daarna op te maken voor de Mercado 60 (een grote binnentuin met allerlei eetkraampjes).