De jungle tempels en watervallen

24 maart 2019 - Calakmul, Mexico

Woensdagochtend ging de wekker betijds in San Cristobal, want de langste rit van de vakantie stond voor de boeg. Een rit 6.5 uur naar Palenque. In de op voorhand aangeleverde routebeschrijving stond dat de rit naar Palenque ook veel korter kon maar deze route was niet helemaal veilig vanwege de vele overvallen en corrupte agenten en dus reden wij dezelfde route als maandag terug langs Villahermosa.

Opnieuw regende het hoog in de bergen en zakte de temperatuur flink. Ook reden we opnieuw over de bergwegen met slecht wegdek, gaten, kuilen en soms onverhard. En natuurlijk de drempels niet te vergeten. We komen langs kleine dorpjes, zien veel koeien...die best mager zijn. Dit in tegenstelling tot de vele Mexicanen die best dik zijn.

Maar met een Mexicaan als leider voorop en Juul die het rijden hier al goed onder de knie heeft gekregen, kwamen wij voorspoedig aan in Villahermosa. Vanaf daar was het nog zo'n 2 uur rijden naar Palenque. Daar kwamen wij eind van de middag na ruim 7 uur in de auto te hebben gezeten aan. Een frisse duik in het zwembad doet wonderen.

De komende drie dagen verblijven wij op verschillende plekken in de jungle. De temperatuur is weer flink gestegen en met een hoge luchtvochtigheid (zo'n 80%) is dat toch weer even omschakelen.

Ook Palenque beschikt over een archeologische zone zoals ze dat hier noemen en dat wordt gezien als een van de mooiste Mayasteden uit de klassieke Mayatijd. Het ligt zo'n 20 min rijden van ons hotel. Op dit moment is slechts 3% van de stad blootgelegd, de rest is overwoekerd door de jungle. Dit laten ze zo, omdat ze niet willen dat alle flora en fauna wordt aangetast. Het verschil met Chichén Itzá is dat het hier ouder is en er meer bijzondere vondsten zijn gedaan. Dit is ook echt goed te zijn. De overblijfselen zijn veel mooier en doordat het in de jungle ligt ademt alles veel meer sfeer uit.

De tempel ruines zijn echt enorme bouwwerken met steile trappen. Anders dan in Chichén Itzá mag je ze hier ook beklimmen. Dan besef je pas hoe hoog en steil alles is. We bekijken het hoogste bouwwerk: Templo de los Inscipsiones en beklimmen het Palacio. We bekijken ook een tempel van binnen waar het graf van Pacal ook is. We wandelen heerlijk door het gigantische park over junglepaden en verwonderen ons steeds over de bijzondere  bouwwerken. Tot slot lopen we nog een kleine tocht door de jungle onder het genot van de brulapen. En brullen kunnen ze zeker. We hebben ons best gedaan om ze te vinden, maar die missie is mislukt.

Nadat we na drie uur helemaal bezweet bij de uitgang stonden was het tijd voor een verfrissende duik in één van de mooie watervallen die in de jungle rondom Palenque liggen. We kozen voor de waterval Roberto Barrios, omdat deze nagenoeg niet toeristisch is. Dat bleek ook wel toen Maps ons een dorpje instuurde waar we veel bekijks trokken. Gelukkig toch een bord met Roberto Barrios er op gevonden en de auto mochten we parkeren op een groot grasveld. Onder begeleiding van één van de vele (zwerf)honden die hier in Mexico zijn, liepen we naar de waterval.

De waterval bestaat uit 5 verschillende watervallen waar je komt door je een pad te banen door de jungle en door het water. Dit is niet altijd even eenvoudig en dat resulteerde in zowel een valpartij voor mij als Juul. Maar je moet er toch wat voor over hebben. De watervallen blijken allemaal even mooi te zijn en het prachtige blauwe water is heerlijk om in af te koelen.

De volgende dag rijden we na een relaxte start, in 4 uur, door naar een huisje midden in de jungle in de plaats Calakmul. Slapen in de jungle is ook weer een ervaring op zich. Het huisje had geen glazen ramen en was dichtgemaakt met gaas om zoveel mogelijk onaangename gasten buiten te houden. Nachts toch maar slapen onder de klamboe en flink insmeren met deet. De rest van de middag brengen we door in onze hangmat.

Wel kwamem we tot de ontdekking dat ons huisje eigenlijk wel heel afgelegen ligt.
Met veel geluk vinden we aan het begin van de avond een kleine supermarkt een soort  woonkamer en een leuk restaurantje waar we avonds naar toe gaan. Maar een tankstation is nergens in de buurt te vinden....

Het hotel ligt naast de ingang van het natuurreservaat wat je 65 km later brengt tot de Maya tempels van Calukmal. Doordat we een kleine inschattingsfout hebben begaan, gaan we die 65 km heen en terug plus nog eens 50 km naar het dichtstbijzijnde tankstation niet meer halen met de auto. Dat is jammer, maar we zagen wel een bord staan met zipline en was 'maar' 20 km het natuurreservaat in rijden.

Vol goede moed rijden we vrijdagochtend door de jungle naar de zipline toe. Helaas zonder resultaat. Wat bleek de zipline was te instabiel om te gebruiken. Daar ging ons plannetje.

Dan eerst maar gaan tanken en daarna door naar de volgende overnachtingsplek in Xpujil. Hier hebben we middag heerlijk relaxt doorgebracht aan het zwembad en was het siësta tijd. Ook niet slecht na een paar lange dagen in de auto.

1. Klazien:
    24 maart 2019
    Bedankt voor jullie mooie verhalen. Ik geniet ervan.
  2. Henny en Meindert:
    24 maart 2019
    Wat een byzondere ontdekkingstocht!