Het verhaal van Juul over het kleurenspektakel van Bacalar

27 maart 2019 - Bacalar, Mexico

Zo voor de mensen die dachten een leuke blog van Roos te lezen hebben pech. Ik moet af en toe ook wat van Roos doen en dat was deze blog typen. Al ben ik wel een paar dagen later, maar niet te laat :)

Zondag hadden wij een rit van 2 uurtjes naar Bacalar. Bacalar is een klein dorpje wat nog niet heel toeristisch is en vooral bekend staat om het prachtige Laguna Bacalar.

In het Spaans wordt Laguna Bacalar ook wel La Laguna de los Siete Colores genoemd, wat letterlijk vertaald kan worden als ‘het meer van de zeven kleuren’. Hier is niks van gelogen, want als het zonnetje schijnt en je uitkijkt over het meer zie je de verschillende kleurpatronen continue in beweging. Het kleurverschil heeft te maken met de diepte van het meer.

We overnachten in een ecovillage. Ieder huisje heeft een hotel heeft een hangmat, maar geen oplaadpunt voor je telefoon of iets dergelijks, dit kon bij de receptie. Wel was er ventilatortje welke een onwijze herrie maakte en komen er uit de douche welgeteld 8 stralen (die er ook mee op kunnen houden als je net ingestopt bent...).
We hebben zondagmiddag lekker uitgerust, want vakantie houden is behoorlijk  pittig.

Wel werden we om 16:00 uur opgewacht door onze gids voor een 2 uur durende jungle tocht. Een vrouw met blond haar en blauwe ogen het was dus geen Mexicaanse maar een Duitser! Ze is in Mexico gebleven vanwege een kapotte auto 13 jaar geleden samen met haar man en nu geven ze natuur rondleidingen. Zij doet de vogelspotrondes en de jungletochten en hij doet de kajaktochten.

In Mexico heb je een bepaald type jungle, maar eerlijk gezegd weet ik niet meer welke :). In deze jungle leven vogelspinnen en schorpioenen welke niet gevaarlijk zijn, dat is anders dan wat Netflix ons doet geloven.
Dan onderstaand nog wat geleerde feitjes;
- Habin hout is het hardste hout wat er is je kan er ook mee vissen, omdat het vissen aantrekt
-- De ondergrond in Yucatan bestaat uit leisteen en hierdoor zijn de bomen niet hoog omdat de wortels niet in de bodem kunnen maar over de bodem groeien.
- Muggen zijn nuttig als voedsel voor de vogels, kikkers en meer van dat soort beesten, doen hetzelfde als bijen qua bestuiven en verwijderen de ziektes van planten en beesten.
-- Orkanen zorgen dat het water in de oceanen weer afkoelt en dat de lucht hierdoor weer warmer wordt.
-- De rode boom wordt door locals ook wel de gringo tree genoemd, omdat de boom eigenlijk groen is maar door de zon rood verkleurd en daarna gaat vervellen eigenlijk netzoals (blanke) mensen.

Ze vertelde wel veel propaganda over een beter milieu dat je bij jezelf moet beginnen en geen plastic moet gebruiken en dat soort dingetjes. Maar als toen ik zei dat Mexico daar beter mee kan beginnen met de vervuilende auto's en tering zooi langs de weg vond ze dat minder erg.

Tevens vond ze ons geen natuur mensen aangezien we op geen enkele vraag gelijk antwoord wisten, maar daarin had ze wel gelijk. Wij zijn nog nooit samen in Nederland naar een bos geweest.....

In de avond hebben we gegeten bij een hij restaurant wat een mooi uitzicht zou moeten geven over Laguna Bacalar. Jamner dat het alleen al donker was.

De volgende ochtend ging om 6.15 uur de wekker voor de kajaktocht van 7:00 uur. Even een kleine zijstap de nacht was uitermate teleurstellend. Het bed was te kort en te smal met een klamboe eromheen, de kamer was super warm en de mini ventilator maakte een herrie. Ik had het er zo mee gehad dat ik buiten in de hangmat ben gaan liggen om daar te slapen. Ik trok het niet meer in het eco huisje. Dus iets vermoeid en zonder ontbijt gingen wij beginnen aan de nieuwe jungletocht. Het begon met het  afstellen van de kajak waarbij ik achter zou gaan zitten aangezien daar gestuurd moest worden. Na het afstellen van de pedalen kwam ik tot de conclusie dat het niet paste met mijn benen dus Roos ging sturen en ik ging voorin. Hier waren ook een soort pedalen, maar dit was meer voor het evenwicht. Nadat het was afgesteld kreeg je een soort hoes om zodat er geen water in de kajak kon komen en een reddingsvest. Hierna met de nodige soeplese moesten we in het water in de kajak stappen, dit is gelukt.

We gingen op Laguna Bacalar (het meer van de 7 blauw tinten) langs de oevers pedellen om allerlei dingen te horen over diverse bomen en de vogels welke erin zaten. Na een 3 kwartier hadden wij pauze op het strand. Bij het uitstappen viel ik in het water omdat ik geen gevoel meer had in mijn benen van de te kleine kajak. Hier kregen we diverse voedingsrepen en bananen om kracht op te doen voor deel 2 van de tocht. Maar eerst een zwem pauze in het heldere water. Hierna ging we naar de overkant van de Laguna waar een mangrove is. In het regenseizoen staat dat gedeelte ca. 20 cm onder water, in Nederland noemen wij dat inundatie. Ook hier hadden we een zwemstop en krachtvoer maar nu diverse soorten fruit zoals mango, banaan, grapefruit en cava en gelukkig de koeken. Hierna gingen we weer terug pedellen naar het hotel voor het echte ontbijt.
Wat we hierna hebben gedaan gaat Roos weer bloggen, ik wil natuurlijk niet het gras voor haar voeten weg maaien.

Wat ik ook nog wil delen met jullie is dat Mexico eigenlijk best saai is. We zijn niet overvallen, afgeperst, onterecht gearresteerd, niet bij een schiet partij betrokken en waarschijnlijk ook niet gedwongen om drugs naar Nederland te smokkelen. Volgende vakantie dan maar richting Afrika voor de spanning of met een geel hesje op de zaterdag naar Parijs.

1. Klazien:
    27 maart 2019
    Mooi verhaal Julien. Ik zie het helemaal voor me.
  2. Irma:
    27 maart 2019
    Ik vind jou ook leuk schrijven hoor :)
  3. Henny en Meindert:
    27 maart 2019
    Ondanks jouw prima verslag,mis ik toch de liefelijke ondertoon van Vrouwe Rosa!!
  4. Paul:
    28 maart 2019
    TIP: kies voor de volgende keer eens een land waar de bewoners wel gewend zijn aan jouw lengte ...