Piratenstad Campeche

18 maart 2019 - Campeche, Mexico

Na een rustig ontbijt in cafetaria Pop in Merida hebben we eind van de ochtend onze weg vervolgd naar Campeche. Dit was een rit van bijna drie uur waarin we het landschap zagen veranderen naar een rotsachtige omgeving.

We waren Merida pas net uitgereden toen we in een file terecht kwamen voor een politiecontrole. Snel wat geld opgeborgen en maar duimen. Gelukkig heeft onze vriendelijke lach geholpen, want we mochten doorrijden. Langs de kant stonden wel andere toeristen waarvan zelfs de koffer werd doorzocht.

Na een mooie rit langs de Golf van Mexico kwamen we aan in Campeche. Ook Campeche beschikt over kleurrijke huizen, gezellige pleinen en mooie kerken. Maar ze onderscheiden zich van de andere koloniale steden door de ommuurde binnenstad. De stad was in het verleden een belangrijke handelspost aan zee en daardoor regelmatig aangevallen door Engelse, Franse en Nederlandse piraten. De stadsmuur werd versterkt met acht bastions. Waarvan er nu nog zeven staan.

De stadsmuur gaf ons middags een mooi uitzicht over de stad. Na wat te hebben rond gedwaald door de stad was het tijd voor een lekker biertje bij één van de vele gezellige terrassen aan de calle 10 (een zijstraat van het centrale plein). Via de receptie hadden we begrepen dat er avonds een tour door de stad zou zijn. Maar helaas is de gids niet  verschenen. Dit is niet heel bijzonder voor Mexicanen aangezien zij op tijd komen erg lastig vinden en ook weinig discipline daarvoor hebben werd ons uitgelegd.

Dan maar op zoek naar een leuk restaurantje. We waren niet van plan om ons te wagen aan de lokale lekkernij: baby haai. Al zoekend naar een restaurant liepen we de stadsmuur onderdoor en kwamen terecht op een lokale markt. Het was hier door stroom problemen in het begin erg donker, maar er hing toch een gezellige sfeertje waardoor we besloten hier wat Mexicaanse lekkernijen te eten.
Zo begonnen we met Cueritos. Dat is een soort grote platgeslagen wafel met daarop kaas, zure room, maïs, ham en wat saus. Erg lekker. Daarna kozen we voor de Dorilocos. Ongezond, maar erg lekker en simpel. Een zakje Doritos chips wordt opgeknipt en daaraan worden maïs, bonen, wortel, ham, veel kaas, zure room, limoensap en hete saus toegevoegd en klaar. En als dessert de lekkere vers voor je neus gemaakte Churros. Feestmaal dus.

Daarna richting het hotel gewandeld waar op de Calle 10 een dj was begonnen. Dat zorgde voor een gezellig feestje met goede muziek. Waarvan je ook goed kon genieten vanuit de hotelkamer.