Op bezoek bij de boeren

25 oktober 2016 - Cameron Highlands, Maleisië

Gisteren hadden we een uitje van een halve dag gepland waardoor we ochtends heerlijk konden uitslapen (ontbijt was mogelijk tot 10.30). De Cameron Highlands staan voornamelijk bekend om de theeplantages, maar blijkbaar zijn er op de maandag minder toeristen dan de rest van de week waardoor ze het sluiten. Dan gaan we maar dinsdagochtend en gaan we zelf met de auto.

Cameron Highlands is genoemd naar de Britse landmeter William Cameron die het gebied in 1885 ontdekte. Veel huisjes/hotels hebben ook nog een koloniale architectuur.

Om 13.45 uur werden we opgehaald door een toeristenbus. We hadden gekozen voor de standaard tour door de Cameron Highlands. De tour was eigenlijk een 'boeren' rondje: langs de aardbeien boer, bijen boer, de vlindertuin, rozentuin en tot slot de plaatselijke markt.

We begonnen in de rozentuin. Waarom ze dat zo genoemd hebben, is ons onduidelijk. Er stonden amper rozen en voornamelijk andere planten/bloemen. De Chinezen waren helemaal onder de indruk, maar wij wat minder. Wel kon je met flink wat trappen de berg op lopen voor een mooi uitzicht. Precies op dat moment begon het te regenen. Toen we aankwamen vonden we het al erg koud, maar gisteren was het maar zo'n 18 à 20 graden, mistig en regenachtig.

De tweede stop was bij de vlindertuin. Ze hebben in Maleisië grote vlinders die stil zitten dus dat is mooi voor de foto's. Verder was het meer een Blijdorp momentje. Hierna werd de tour vervolgd naar de aardbeien boer. Daar barst het van in de Cameron Highlands. Ik zei nog het aardbeien seizoen is vast voorbij, maar in tegenstelling tot NL moet het hier nog beginnen. December is hier de  aarbeien maand. Plukken kon dus ook niet, maar illegaal een paar rijpe aardbeien proeven moest wel kunnen vonden wij. Als je dus voortaan aardbeien koopt op de markt of in de supermarkt kunnen dat zomaar Maleisische zijn ipv Hollandse.

De volgende stop was bij de bijenboer. Goed voor de honingverkoop in Maleisië, maar wij werden niet heel gelukkig van lopen tussen de bijen. Dan maar honing proeven. De één was nog sterker dan de andere.... maar we hadden geen potje meegenomen.

Toen bracht de chauffeur ons naar de theeplantage met een prachtig uitzicht. Doordat op maandag alles dicht is was dit het enige wat we konden zien. Voor 60 Ringgit (14 euro) wilde hij ons morgen wel ophalen en brengen. Dat aanbod sloegen we vriendelijk af aangezien wij daarna direct wilde doorrijden naar onze volgende bestemming.

De laatste stop van de middag was op de markt. Toeristische markten altijd gegarandeerd voor chaos. Allemaal roepende verkopers en hordes toeristen. Toch een paar doosjes thee gekocht en een lekker bakje Maleisische aardbeien voor morgenochtend bij het ontbijt.

Om even 5 uur waren we klaar met de boeren tocht en werden we afgezet bij het hotel. Leuk om allemaal te zien, maar wel erg toeristisch.

1. Klazien:
    26 oktober 2016
    Die aardbeien zien er heerlijk uit. Zijn ze net zo lekker als de hollandse aardbeien?